Värikkäästä ravinnosta energiaa elämään

Aurinko herättää meidät uuteen kauniiseen päivään. Valinnat joita olet menneessä tehnyt voit jättää taaksesi ja hymyillen lähteä luomaan itsellesi juuri sellaista aamua ja päivää kuin tahdot.

Kuten luonto herää kukkaan ravinnerikkaasta maasta, puhtaasta vedestä ja auringosta myös me puhkeamme kukkaan ravinnerikkaasta nautinnollisesta ravitsemuksesta.

Voit kunnioittaa luontoa ja elämän ihmettä ravitsemalla kehoasi ravinnerikkaalla värikkäällä ruualla ja se palkitsee sinut iloisella energialla ja keho kiittää sinun hyvistä valinnoistasi terveydellä.

Värikkäät kasvikset sisältävät runsaasti antioksidantteja ja boostaavat sinun immuunipuolustusjärjestelmää. Antioksidantit vahvistavat stressin sietokykyämme ja näin säästämme kehoamme lyhyt- tai pitkäaikaissairastrumisilta.

Värikäs ruoka pitää sinut pirteänä ja ravittuna. Valitaan siis lautaselle aina sekä paljon erivärisiä kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Kaveriksi sopii esimerkiksi hyvä laatuinen kuiturikas täysjyväriisi.

Mitä sitten eri värit lautasella sinulle kertovat:

Vihreä väri sisältää esim.

Runsaasti viherhiukkasia, Rautaa, C-vitamiinia, K-vitamiiniä
Lisää siis lautasellesi vihreitä yrttejä, salaatteja, parsakaalia, ruusukaalia, vihreitä papuja ja herneitä

Punainen väri sisältää esim.

Paljon sydäntä vahvistavaa lykopeenia ja C-vitamiinia.
Lisää siis lautasellesi tomaattia, paprikaa, ruusunmarjoja, mansikoita ja vesimeloonia

Lila-purppura väri sisältää esim.

Antosyaania, parantaa muistiamme ja hidastavat vanhenemismuutoksia.
Lisää siis lautasellesi esim. mustikkaa, luumuja, mustia viinimarjajo, tummia viinirypäleitä ja munakoisoa.

Kelta-oranssi väri sisältää esim.

C-vitamiinia, A-vitamiinin esiastetta beetakaroteeinia,pitää ihomme ja limakalvomme kunnossa sekä parantaa näkökykyäsuojelee ihoamme UV-säteilyltä ja auttaa ruskettumisessa.
Lisää siis lautasellesi porkkanoita, kurkumaa, inkivääriä, sitrushedelmiä, aprikooseja, persikoita ja tyrnimarjoja.

Vaaleat ja vaaleanruskeat värit sisältää mm.

Kversetiiniä ja allisiiniä, voimakaita antioksidantteja vastaan bakteereja ja sieniä.
E-vitamiinia ja hyviä rasvoja.
Lisää siis lautasellesi manteleita, pähkinöitä, kukkakaalia, valkokaalia, omenoita, sipulia, palsternakkaa, retikkaa ja sieniä.

Anna itsellesi aina parasta, värikästä, puhdasta ja ravintorikasta ruokaa.

Kauniin värikkäitä ja nautinnollisia ruokailu hetkiä sinulle!

Rakkaudella, Sini-Maria

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *