Paniikki!!

Tässä artikkelissa vinkkejä sekä inspiraatiota sinulle mikäli sydämesi tykyttää välillä liian lujaa, tuntuu että henki ei kulje tai jos mielesi on kuin tordano joka ei jätä rauhaan – toisin sanoin, mikäli sinä aika ajoin koet paniikinomaisia hetkiä. Tämä artikkeli on kirjoitettu, sillä kyseinen aihe tulee toistuvasti esille valmennuksissa. Paniikinomaiset kohtaukset näyttävät olevan arkipäivää useammalle kuin mitä ääneen puhutaan. Haasteeseen ei monesti uskalla hakea apua sillä tausalla saattaa olla pelko saada ystäviltä ”hullun” leima tai lääkäriltä resepti lääkitykseen.

Se mitä tahansa kehomme tekee on tulosta mm. meidän rutiineista, ajattelusta sekä ympäristöstä. Mikäli keho oireillee paniikin omaisin kohtauksin, se todella puhuu sinulle NYT siitä, että jotain omassa elämässä on muutettava. Positiivista on, että voimme itse täysin vaikuttaa rutiineihimme, ajatteluumme sekä myös ympäristöömme.

Alla vinkkejä sekä ajateltavaa mikäli sinua vaivaa ahdistuksen kaltaiset olotilat. Kiinnitä huomiosi mm. näihin:

1. Hengitä. Kun kehossa tuntuu paniikin tunne se ei saa riittävästi happea. Ensiapu paniikkitilanteessa on heittää ajattelu mäkeen ja keskittyä hengittämään syvään. Rutiininomaisena toimintana hengitysharjoitukset päivittäin auttavat sekä luovat hapelle väylää virrata kehossa tasapainoisesti. Kun henki kulkee kaikki on helpompaa. (Tulevassa viikon ilmaisessa Beauty Boot Camp -onlinevalmennuksessa saat loistavia hengitysharjoituksia päivittäiseen käyttöön.)

2. Nauti nesteitä. Nestehukka kehossa lyö jarrun päälle. Nauti vettä säännöllisesti päivän myötä. Helppo sääntö itselle voi olla esim. nauttia vettä pienen vesilasin verran jokainen tunti. Voit lisätä silloin tällöin veteen hieman laadukasta suolaa sekä sitruunan mehua. Laadukas suola (esim. ruususuola) antaa veden mukana keholle sen tarvitsemia mineraaleja sekä yhdessä sitruunan kanssa neste imeytyy kehoon paremmin.

3. Rauhaa sekä lepoa. Nauti rauhallisesta ilmapiiristä ja tarjoile itsellesi kiireettömyyttä. Kuuntele rauhoittavaa musiikkia ja opettele olemaan hiljaisuudessa tekemättä mitään. Arvosta levon aikaasi luomalla makuuhuoneestasi mahdollisimman harmoninen. Iltaisin aktiivinen tekeminen ennen levolle asettumista on hyvä rauhoittaa, jotta yön aikana keholla mahdollisuus nauttia hetkiä syvässä rentouden tilassa.

4. Ajattelu. Se mihin keskitymme kasvaa elämässämme. Ruoki positiivisia elinvoimaasi lisääviä ajatuksia. Kun pelkoon perustuvat ajatukset nousevat pintaan, tiedosta tilanne ja päätä muuttaa ajatteluasi siltä istumalta. Voit esimerkiksi heti alkaa listaamaan asioita jotka ovat hyvin elämässäsi tai harjoittaa sisäistä puhetta jossa kerrot keholle kaiken olevan hyvin sekä pitäväsi siitä parasta mahdollista huolta. Harjoittelu tuottaa tulosta ja lopulta negatiivisen ajatukset kaikkoavat neutraalimmiksi. Unelma Itsestä Voimakortit ovat loistava työkalu voimaannuttaa itseä positiivisesti. Päivittäinen korttien voimalauseiden lukeminen saa sydämen lyömään rauhallisemmin sekä luo uskoa elämään.

5. Tiedosta ruoan vaikutus sinuun. Se mitä ja miten syömme vaikuttaa kehomme toimintaan 100 % jatkuvasti. Syö säännöllisesti, rauhoita syömisesi ja tee työ sen eteen, että löydät sinulle tähän hetkeen sopivan ruokailurytmin. Luo myös henkisesti hyvä suhde itsesi ravitsemiseen sekä ruokaa kohtaan. (Tämä voi olla helpommin sanottu kuin tehty. Valmennuksesta saat apua tähän.) Tiedosta, että ns. roskaruoka, sokeroidut sekä keinotekoiset ruoat vaativat keholta paljon sen tasapainon ylläpitoon. Kun nautit epäterveellisiä ruokia et ole täydessä vireessäsi ja suuremmalla todennäköisyydellä keho lyö jarrut lukkoon. Suosi ruutineissasi mahdollisimman luonnonmukaista ruokailua.

6. Ympäristö sekä ihmiset ympärillä. Minkälaisia tuntemuksia ympäristöt joissa vietät aikaasi päivittäin sekä ihmiset ympärilläsi herattävät? Harjoita omaa näkökulmaasi näihin sekä suosi paikkoja, tilanteita sekä ihmissuhteita jotka tuovat sinusta parhaan esiin – saat olla oma ihana itsesi. Luo kodistasi harmoninen tutustumalla mm. energiasisustukseen. Sosiaalisissa tilanteissa kerro elämästä touudenmukaisia kauniita tarinoita.

7. Luonto. Jo kaksi minuuttia luonnon äärellä saa stressitasosi laskemaan ja sinut rentoutumaan entisestään. Mars metsään, jokien ja järvien äärelle siis! Katso taivasta ja iltaisin tähtiä – anna avaruuden sekä luonnon tarjoaman autuuden tunteen täyttää olemuksesi ja ole läsnä. Taivas on avoin kaikille!

Olemme tässä hetkessä rutiineidemme tuotosta. Sillä on väliä mitä teemme päivittäin. Yllä olevat vinkit ovat sellaisia joita kannustan pohtimaan siltä kantilta miten niiden kanssa voisi luoda jokaisen päivään hyvän rutiininomaisen suhteen. Kun tekeminen tukee luontaista tasapainoa olemme vireessä. Muutosta tapahtuu nopeasti, kun lähtee liikkeelle tänään. Tiedosta myös, että et ole yksin. Maailma on täynnä ystäviä ja ei ole lainkaan hassua jakaa omaa kokemustaan läheisin kanssa tai vaikka valmennuksessa.

Pidä parasta mahdollista huolta itsestäsi – ole vapaa!
Tuuli Kaunisluonto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *