Onnistunut laihdutus ja painonhallinta

onnistunut-painonhallinta-laihdutus-unelma-itsesta

Painoa pudotettaessa tuloksia halutaan yleensä paljon ja mahdollisimman nopeasti. Nopean ja etenkin ns. jojolaihdutuksen seuraukset voivat kuitenkin olla huonoja; näitä ovat mm. perusaineenvaihdunnan lasku, kehonkoostumuksen muutos epäedulliseen suuntaan, nälkä- ja kylläisyyssignaaleiden häiriintyminen jne.

Pysyvässä painonpudotuksessa muutoksia tehdään vähitellen, yksi tapa kerrallaan ja huomio kiinnitetään kiloista laajempaan kokonaisuuteen. On nimittäin olemassa muitakin seikkoja, jotka ohjaavat syömiskäyttäytymistämme, kuin vain se mitä tiedämme ravinnosta.

Omat arvot ja opitut tavat ovat tärkeässä roolissa painonhallinnassa. Kun henkilön arvot tukevat tavoitetta, syntyy onnistumisia. Jos arvot taas ovat tavoitteen tai toiminnan kanssa ristiriidassa, ei todennäköisesti maaliinkaan päästä. Esimerkiksi jos elämän tärkeimpiin arvoihin kuuluu terveenä pysyminen, on selvää, ettei pizzan syöminen sohvalla maaten vie kohti tätä arvoa. Omia arvojaan kannattaa myös työstää ja jopa kirjoittaa ylös.

Kun arvot ja niiden mukainen toiminta on kirkastettu omassa mielessä selkeäksi, seuraa siitä usein automaattisesti toimintaa oikeaan suuntaan.

 

Vanhat tavat uusiin

Opitut tavat ovat hieman haastavampia. On tärkeää ymmärtää, että vanhat tavat eivät koskaan poistu vaan uusi tapa on ”liimattava” vanhan päälle. Tämä puolestaan vaatii paljon toistoja. Jos olet tottunut lohduttamaan itseäsi suklaalevyllä, mitä jos jatkossa lähtisit samassa tilanteessa vaikkapa haukkaamaan raitista ilmaa tai joisit lasillisen vettä? Ja toistaisit sitä joka ikinen kerta kun kohtaat saman tilanteen?

Toisaalta jos esimerkiksi syöt sen vuoksi, että jokin asia ärsyttää, on syytä pohtia miksi oikeastaan ärsyttää? Oikea syy voi olla huonosti nukutussa yössä tai siinä, että on yritetty laihduttaa (kenties jättämällä aterioita välistä ja verensokeri on alhaalla) ja pienikin vastoinkäyminen saa aikaan tunnemyrskyn. Se voi taas johtaa makean tai suolaisen mielitekoon. Näin huonoa olotilaa kompensoidaan ruualla, mikä lyhyellä aikavälillä vaikuttaa tehokkaasti tunteisiin. Asioiden ja toimintamallien tietoisuuteen tuomisella voimme vaikuttaa paljon syömiskäyttäytymiseemme.

Motivaation löytäminen

Elämäntapamuutokseen ja onnistuneeseen painonpudotukseen liittyy vahvasti motivaatio, jota on kahta laatua. Sisäisessä motivaatiossa toimintaan, kuten liikuntaharrastukseen, osallistutaan sen itsensä vuoksi. Motiiveina ovat tällöin myönteiset tunnekokemukset toiminnasta.

Ulkoisessa motivaatiossa kannustimina toimivat ulkoiset seikat, kuten paino tai se, mitä toiset meistä ajattelevat. Molemmille on paikkansa ja etenkin alkuun ulkoisellakin motivaatiolla on tehtävänsä, mutta pitkällä aikavälillä motivaation olisi hyvä olla enemmänkin sisäistä.

Niin pitkään, kun muutokseen liittyviä negatiivisia asioita on enemmän kuin positiivisia, pysyvää muutosta ei tapahdu, koska toiminta tuntuu epämielekkäältä. Esimerkiksi, jos tiukan ruokavalion noudattaminen tuntuu rajoittavan liiaksi sosiaalista elämää, enemmän kuin siitä saatavat hyödyt, ei kukaan halua viettää sellaista elämää pysyvästi.

Jos tehdyt muutokset halutaan säilyttää osana elämää – jolloin myös tulokset ovat pysyviä – ne täytyy viedä läpi itselle mielekkäällä tavalla. Jo tästäkin syystä muutokset kannattaa tehdä maltillisin askelin.

Motivaatiota päivääsi,

Suvi

Unelma Itsestä -valmentaja

PS: Valmennuksissamme kehitämme itsensä kuuntelua ja opimme tiedostamaan toimintamallejamme mm. ruokailun suhteen. Onnistuminen lähtee pienistä asioista. Kaikki on mahdollista. Lue lisää valmennuksistamme.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *