Miten palata liikunnan pariin treenitauon jälkeen? Valmentajan vinkit

liikkumaan-treenitauon-jalkeen
Miten palata liikunnan pariin treenitauon jälkeen?

Käykö joskus niin, että flunssa nujertaa sinut sängyn pohjalle ja paluu liikunnan pariin tuntuu haastavalta? Syitä siihen, miksi treenitauko on venynyt liian pitkäksi voi olla niin ikään työkiireet, liiallinen stressi, loma tai lähestulkoon mikä vain.

Jos liikunta ei ole täysin muodostunut vielä elämäntavaksi, on varsin tyypillistä, että kynnys palata liikunnan pariin on voinut nousta. Kenties mietityttää jaksanko enää harjoitella, onko kuntoni romahtanut ja mistä taas löydän aikaa liikunnalle. Ei hätää, et ole tämän asian kanssa yksin! Seuraavassa muutama fakta mitä kehossa tapahtuu tauon aikana ja miten liikunnan pariin kannattaisi palata.

Mitä treenitauon aikana tapahtuu?

Lyhyt, viikosta pariin kestänyt treenitauko ei vielä romahduta kuntoa mihinkään. Joskus se voi olla jopa ihan paikallaan. Jos kuitenkin tauko harjoittelusta venyy pidemmäksi jopa kuukausia kestäväksi, pääsee lihaskunto laskemaan ja lihasmassa pienentymään. Kestävyyskunnon osalta lasku tapahtuu vielä nopeammin. Parissa viikossa kestävyyskunto laskee 10 % ja kolmen – neljän kuukauden jälkeen jopa 20%.

On kuitenkin hyvä muistaa, että mitä nopeammin palaa liikunnan pariin, sen helpompaa se on. Lisäksi lihaskunnon palauttaminen on paljon helpompaa kuin sen rakentaminen alusta saakka. Tämä johtuu osittain ns lihasmuistista, minkä ansiosta voimatasot ja lihasmassa palautuvat suhteellisen helposti aiemmalle tasolleen.

Kestävyyskuntokin saadaan melko pian palautettua lähtötasolleen, kunhan säännöllinen liikunta palautetaan arkeen. Syynä on kestävyysliikunnan avulla hankittu, tiheä hiussuoniverkosto, joka ei pääse kovin helposti rapistumaan lyhyiden taukojen – eikä edes muutamien kuukausienkaan aikana.

Liikunnan pariin palaaminen

Ihan ensimmäiseksi kaikista tärkeintä on, että lähtee ylipäätään uudelleen liikkeelle. Kannattaa aloittaa maltilla ja tunnistaa oma lähtötasonsa. Tyypillisin kompastuskivi on lähteä suorittamaan liikuntaa tauon jälkeen omaan tasoonsa nähden turhan paljon ja liian kovaa. Silloin vaarana on, että liikunta ei tunnukaan nautinnolliselta, kuten sen kuuluisi, ja innostus voi lopahtaa hyvinkin nopeaan. Toinen vaihtoehto on, että innokkaimmilla suorittamisvaihde jää päälle ja kun siihen lisätään työstressi ja liian vähäiset unet sekä mahdollisen perhe-elämän sovittaminen, on olo koko ajan väsynyt eikä kuntokaan tällöin kasva.

Tauon on jälleen hyvä hetki miettiä, minkälainen liikunta tuntuisi hyvältä? Mitkä lajit sopisivat tämän hetkiseen elämäntilanteeseeni? Liikuntaa kannattaa ilman muuta harrastaa monipuolisesti, mutta jotta se olisi pysyvä osa elämää, on lajien ilman muuta oltava itselle mieluisia ja rakkaita. Myös muun elämän kokonaiskuormitus kannattaa ottaa huomioon, sillä kynttilää ei voi polttaa molemmista päistä.

Jos työ tai muu elämä on jo valmiiksi rasittavaa, kannattaa liikuntaa harrastaa kevyemmin ja keskittyä lähinnä ylläpitämään kuntotasoaan. Kun vähitellen peruskunto on rakennettu vahvaksi ja stressinhallinta kunnossa, voi harjoittelusta alkaa tehdä jälleen kehittävämpää. Jos taas tauon jälkeen olo on levännyt ja olo on energinen, ei tietenkään ole mitään estettä asettaa itselleen kunnon tavoitteita ja lähteä hommiin saman tien.

Liikunnan riemuisia hetkiä,

Suvi Sainio, Unelma Itsestä -valmentaja

Yhteydenotot: suvi.sainio@hotmail.com

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *