Miksi painon pudottaminen ei aina ole helppoa?

onnistunut-painonpudotus

Miksi painon pudottaminen ei aina ole helppoa?

Oletko sinä joskus miettinyt painon pudottamista ja ehkä kokeillut muuttaa ruokavaliota tätä tavoitetta tukevaksi, siinä kenties onnistumatta? Et ole yksin asian kanssa! Vaikka usein tiedämme, mitä pitäisi syödä ja mitä ei, niin käytännön toteutus saattaa tuntua hankalalta ja työläältä. Ruokavalio tulee usein esiin valmennuksissamme. Toivon, että seuraava teksti auttaa sinua ymmärtämään omaa käyttäytymistäsi hieman paremmin. Toisin kuin moni ehkä kuvittelee, syy löytyy usein korvien välistä, eikä kyse suinkaan ole itsekurista tai sen puutteesta.

Tietoisuus ja tiedostamaton mieli

Teemme päivittäin satoja päätöksiä, mutta vain pieni osa niistä tapahtuu tietoisesti. Emmehän me myöskään esimerkiksi aamulla mieti miten sängystä noustaan ylös ja jalkaa liikutetaan toisen eteen. Myös syöminen tapahtuu varsin pitkälti totuttujen tapojen mukaan. Emme niin ikään joka kerta kaupassa tee erikseen päätöstä valita jotain tuoretta ostoskärryyn, vaan itse asiassa olemme tehneet päätöksen siitä jo paljon aiemmin, jopa vuosia sitten. Joku ulkopuolinen taho on kenties vakuuttanut meidät tuoreiden kasvisten terveysvaikutuksista, ja se puolestaan ohjaa toimintaamme tiedostamattamme. Tiedostamaton mieli ohjaa myös ”ei niin hyviä” valintojamme. Kuvittelemme helposti tekevämme päätökset itse, mutta todellisuudessa päätöksentekoamme ohjaa melko pitkälti ulkopuoliset tekijät mukaan lukien ympäristöstä tulevat hajut, maut ja näköaistihavainnot!

Silloin kun teemme päätöksen tietoisesti, pystymme tarkkaan harkitsemaan käsillä olevaa tilannetta ja arvioimaan seurauksia myös pitkällä aikavälillä. Tiedostamaton päätöksenteko taas pohjautuu tunteisiin ja on usein nopeaa ja impulsiivista. Tähän kategoriaan luetaan myös toiminta, joka on seurausta ympärillemme virtaavista ärsykkeistä, jotka saavat meidät toimimaan tietyllä tavalla ja kenties valitsemaan meille epäedullisia vaihtoehtoja. Esimerkiksi, kulkiessamme kadulla kannattaako edessä olevalta jäätelökioskilta ostaa irtojäätelö kuumana kesäpäivänä, vai vain vesipullo ja kaivaa laukusta mukana kulkeva hedelmä ja pari pähkinää.

Painonhallinnassa on siis tärkeää tiedostaa syömiseen liittyviä asioita; esimerkiksi miksi syödään ja milloin lopetetaan. Samoin voi olla hyvä haastaa omia uskomuksiaan; miksi tietynlainen ruoka mielletään terveelliseksi tai omia uskomuksia itsestä. Tyypillinen painonpudottamista jarruttava uskomus voi olla esimerkiksi ”aina minä epäonnistun” tai “olen ainainen laihduttaja”.  Itse tapaan sanoa: saat mitä tilaat ja saat sen mihin uskot,

 

Kolmantena kannattaa itseltään lähteä kysymään mikä motivoi sinua, mikä aiheuttaa sen, että teet tiettyjä valintoja päivittäin, onko sinulla tavoitteita ja ovatko ne todella omiasi? Mitä sinulle tarkoittaa mielekäs elämä ja miten voit vaikuttaa siihen?

Järkevässä laihdutuksessa huomio kannattaa kiinnittää kiloista laajempaan kokonaisuuteen ja elämäntapamuutokseen. Toimintatapoja voidaan muuttaa ajattelun, tilanteiden tai mielialan tulkintojen muutosten kautta.

 

“Se kuka ottaa pienimmät askeleet, pääsee pisimmälle.”

 

Katso aiheesta lisää videolta: Suvi kertoo käytännön vinkkejä painonhallintaan

Tietoisuutta ja aurinkoa päivääsi,

Suvi

Unelma Itsestä -valmentaja

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *