Tavoitteena pysyvä elämäntapamuutos

elamantapamuutos_unelma_itsesta
Malttia – kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa ei ole pikavoittoja

Moni toivoo pysyvää elämäntapamuutosta hyvinvoinnin suhteen, mutta siihen tähdätään joskus väärillä työkaluilla, kuten vaikkapa lyhyillä superdieetteillä. Jos kuitenkin teet jotakin hyvinvointisi eteen vain lyhyen hetken, myös tulokset saattavat olla lyhytkestoisia.

Miten alkuun muutoksen kanssa?

Ensiksikin kannattaa lähteä kysymään itseltään miksi asettamamme tavoite on meille tärkeä. Kun mieli on ensin tiedostanut tavoitteemme tärkeyden, yleensä kyllä löydämme keinot tavoitteeseen pääsemiseen. Liian usein liikkeelle lähdetään siitä mitä halutaan ja sen jälkeen mietitään miten se tehdään sen sijaan, että vastaisimme itsellemme ”miksi” kysymykseen.

Esimerkiksi tavoite ”haluan pudottaa 10 kg painoa ja teen sen ostamalla netistä valmiiksilaaditun ruokavalion”, on varsin tarkkaan määritelty ja sisältää jopa suunnitelman, ei se vastaa meille kysymykseen miksi asia on tärkeä. Sen sijaan jos liikkeelle lähdettäisiin vaikkapa siitä, että terveys ja hyvä olo on minulle tärkeää, voisi siitä seurata jotain pysyvää.

Seuraavassa vaiheessa kannattaa asettaa itselleen tavoite ja pilkkoa se sopiviksi välitavoitteiksi. Tavoitteen olisi hyvä olla tarkkaan määritelty ja jollain tasolla mitattavissa. Tässä vaiheessa on jälleen hyvä vahvistaa itselleen muutoksen merkityksen tunnetta ja konkretisoida itselle muutoksen hyötyjä.

Ajatusten voima muutosprosessissa

Jopa 95 % ajatuksistamme on samoja kuin eilen. Kyse ei siis edes ole ainoastaan tämän hetken ajattelutavasta, vaan tähän mennessä opitusta tavasta ajatella. Joskus esimerkiksi itse kokemamme laiskuus voi johtua jopa negatiivisista ajatusmalleistamme. Kuten tiedämme, asioita voi ajatella positiivisella tai negatiivisella tavalla. Kumpihan vie meitä eteenpäin?

Kuten myös ehkä tiedät, toimintaamme ohjaa sekä tietoinen, että tiedostamaton mieli. Toimintamme voi siis olla joko harkittua tai automatisoitua. Molemmille on paikkansa, mutta joskus automaattiseen ajattelutapaan kannattaa pyrkiä kiinnittämään huomiota. Muutoksessahan nimenomaan on kyse aiempien käytös- ja ajatusmallien uudelleen ohjelmoinnista.

Huomioi, että kyse on pienistä suunnanmuutoksista, jotka pitkällä aikavälillä johtavat isoon lopputulokseen. Ajatellessasi jotakin tilannetta uudesta näkökulmasta, siirtyy uusi ajatustapa usein myös muihin vastaaviin tilanteisiin – joskin se vaatii harjoitusta ja toistoja. Pitkällä aikavälillä ajattelu ja tekeminen, joka on mukavaa ja tukee tavoitetta, vahvistaa koko ajan itseään sekä muutoksen pysyvyyttä. Samalla vanhat toimintatavat jäävät vähitellen pois.

Tavoitteet ja toiminta

Tavoitteen kannalta olisi tärkeää, että ajattelu kohdistuu tavoitteen mukaiseen toimintaan. Sanotaan, että  ajattelemme 50 000 – 60 000 ajatusta päivässä.

Se mitä pidät itsellesi tärkeänä, korostuu myös ajattelussasi. Esimerkiksi, olet päättänyt liikkua säännöllisesti ja pidät sitä tärkeänä. Montako kertaa päivässä ajattelet asiaa? Alkuun ehkä useammin – jopa kymmeniä kertoja päivässä. Se ei kuitenkaan ole kovin paljon 60 000 ajatuksesta.

Yksi keino tuoda ajatuksiin mahdollisimman usein tavoitetta ja sitä tukevaa tunnetta, voisi esimerkiksi olla se, että asetat näkyville tavoitteesta muistuttavia kuvia, muistilappuja ym. ja varmistat muutenkin, että ympäristösi on sellainen, joka tukee tavoitteeseen pääsyä. Se mikä ympäröi sinua, ei voi olla vaikuttamatta toimintaan. Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä: elä tavoitteesi mukaan hyvästä fiiliksestä käsin.

Pysyvää muutosta rakennamme myös Unelma Itsestä Online -valmennuksessa. Syksyn ryhmä alkaa pian. Lue valmennuksesta lisää täältä.

Suvi Sainio,

Unelma Itsestä -valmentaja

Inspiraation lähteenä:

Mikko Nummenmaa ja Lasse Seppänen: Kestävä muutos – kohti kevyempää ja parempaa elämää 2014

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *