5 vinkkiä ruokailuihin

1. TIEDOSTA, ETTÄ SINÄ OSAAT – Luota itseesi!

Tiedä että, sinä osaat syödä sekä ruokailla! Olet osannut syödä sekä ravita itseäsi tähänkin saakka ja osaat jatkossakin. Ruokailutapoja on olemassa niin monta kuin on meitä ihmisiä. Ei ole olemassa vain yhtä oikeaa tapaa syödä. Tietoa sekä tutkimuksia on ruoasta niin paljon kuin jaksaa lukea. Kaikkea tietoa ei tarvitse omaksua, tärkeintä on tehdä omasta ruokailusta mahdollisimman helppoa sekä hyväntuulisuutta lisäävää. Yksinkertaisuus on avain ruokailuissa. Tee sitä minkä tiedät parhaaksesi nyt ja omaa lisää tietoa askel kerrallaan silloin, kun se tuntuu tarpeelliselta ja inspiroivalta. Ruokailuun niin kuin elämään yleensäkin kannattaa suhtautua avoimin mielin. Se mikä palvelee meitä nyt ei välttämättä ole se mikä palvelee meitä vuosien päästä tai mikäli olet löytänyt itsellesi juuri sinulle hyvän tavan ruokailla se saattaa olla tapa ravita itseä aina.

2. SUUNNITTELE RUOKAILUSI ETUKÄTEEN

Hyvä olo voi olla jatkuva olotilasi 24/7. Se vaatii kuitenkin sinun kunnioittavan huomiosi, jotta suunnittelet sinulle toimivan rutiinin ravitsemistasi kohtaan. ”Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.” Käytämme päivästämme paljon aikaa sekä energiaa miettiessämme ruokaa, syömistä, kauppareissuja sekä ruoan valmistamista. Voimme hyödyntää suurimman osan tähä käyttämästämme ajasta intohimojemme toteuttamiseen, kun suunnittelemme ruokailumme etukäteen.

  • Suunnittele ateria kerrallaan mitä syöt päivittäin
  • Tee kauppalista syömiesi ruokien pohjalta niin, että käyt kaupassa 1-2 kertaa viikossa
  • Pidä arkiruokailu yksinkertaisena niin, että kokkailuun ei kulu liian kauan aikaa
  • Tee tarvittaessa valmiita ruokia pakastimeen tai tee helppoja eväitä valmiiksi tuleville päiville. Säästät aikaa, rahaa sekä paljon energiaa, jonka voit käyttää elääksesi unelmaasi.

Suunnittelemalla ruokailut vältyt myös tunnekuohun aiheuttamasta syömisestä helpommin ja teet parempia valintoja.

Ruokailuissa on hyvä olla askeleen edellä kehon tarpeita, jotta kaikki on valmiina kun tahdot nauttia ruoasta sekä ravita itseäsi hyvin.

3. RAUHOITA TUNTEESI ENNEN KUIN SYÖT

Kaipaako kehosi ravinteita vai ruokitko tunnetta? Syömämme ruoka herättää meissä tunnetta ja syömällä voimme myös nopeasti muuttaa tunnetilaa. Ennen kuin syöt, rauhoita tunteesi. Tule tietoiseksi siitä onko kehollasi tarve ruokaan vai tahdotko vain ruokkia tiettyä tunnetilaa. Ennen ruokailuhetkeä tai kaupassakäyntiä pyri saamaan itsellesi hyvä neutraali tunne (voit käyttää hyvää musiikkia apunasi). Vältä syömistä isossa tunnekuohussa… ennemmin huuda, itke, naura, tee mitä vain päästääksesi tunteesi näkyville, mutta älä siirrä tunteen läpikäymistä syömisen avulla. Sinä ansiatset totuutesi ja parastasi!

4. LUONNOLLINEN RUOKA – LUONNOLLINEN OLOTILA

”Se toimii vain jos se tuntuu luonnolliselta.” Kehomme on osa luontoa ja luonnon kukoistaminen tapahtuu rakkaudellisin elkein sekä luonnollisin asioin. Suosi itsesi ravitsemisessa mahdollisuuksien mukaan luonnollista alkuperää olevia raaka-aineita, kuten luomua, lähiruokaa sekä itse valmistettua ruokaa. Keinotekoisesti tuotettu ruoka ei sisällä paljoakaan ravinteita joita kehomme tarvitsee ja tämä ajaa meidät syömään mm. suuria määriä ruokaa. Suumme ei ole mystinen musta-aukko jonne laittamamme ruoka katoaa. Se mitä syömme näkyy kehossamme, mielessämme ja tunteessamme – kaikessa mitä ilmennämme. Keho kerryttää rasvakudosta itseensä mm. suojellakseen elimiä keinotekoisilta aineilta, joten mikäli sinun tavoitteesi on esimerkiksi päästä eroon kehoon kertyneestä rasvasta on avain luonnollisessa ruokailussa. Kun keho saa oikeita ravinteita säännöllisesti sekä vettä se tasapainottaa itsensä nopeasti. Kehon luontainen tila on hyvinvointi. Rasvakudoksesta eroon pääsystä tärkeää on myös riittävä lepo sekä päivittäinen liikkeen avulla tapahtuva kehon aktivointi. Kirkkaan mielen ja tasapainoisten tunteiden esille tuomisessa luonnollinen ruoka on avain. Luonnollinen ruoka auttaa sinun luontoasi kukoistamaan kaikin tavoin.

5. SYÖ ASENTEELLA

Tunnetilamme vaikuttaa kehoomme, joten se miten syömme vaikuttaa ruoan sulatukseemme sekä ravinteiden imeytymiseen. Saamme olla kiitollisia ruoasta jolla ravitsemme kehoamme ja siitä mitä hyvän ruoka tekee elinvoimallemme ja mitä voimme sen avulla luoda elämään. Kiitollinen asenne ruokailuissa kasvattaa sinun kunnioitustasi omaa kehoasi kohtaan, joten myös oman kehon rakastamista voi harjoitella sekä näyttää itselle ruokailuhetkissä. Nauti siitä mitä syöt ja miten syöt! Ruoka on lahja keholle – sinulle!

Parhautta hetkeesi,

Tuuli

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *