10+1 vinkkiä iloiseen, onnelliseen elämään

ILO on paljon enemmän kuin hyvä mieli!

Ilo ja onnellisuus kulkevat usein yhdessä, ja niiden nostattava vaikutus on osa hyvinvoinnin kokemustamme. Tässä kirjoituksessa saat 10 +1 konkreettista asiaa, jotka kannattaa ottaa huomioon unelma elämän ja onnen tavoittelussa. Kerron sinulle ensin, miksi ilon ja onnellisuuden kokemuksia kannattaa hyvän mielen lisäksi kerätä.

Merkityksellisyyden ja tyytyväisyyden kokemukset omassa elämässä vaikuttavat positiivisesti mielen lisäksi myös koko kehoomme. Jos siis haluat hyvinvointisi seuraavalle tasolle, niin keskity hyvään. Keskity onnistumiseen, iloon ja rakkauteen. Tutkimusten mukaan positiivinen mielentila (ja stressittömyys) vaikuttaa suotuisasti mm. verenpaineeseen, verisuoniterveyteen, immuunipuolustuksen toimintaan sekä tulehdustilojen hillitsemiseen.

Iloisilla ja onnellisilla ihmisillä on muita enemmän uteliaisuutta ja uskallusta tutkia, kokeilla ja toteuttaa elämäänsä ja sen myötä myös unelmiaan!
Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin näkökulmasta tämä tarkoittaa myös, että kun tunnet säännöllisesti näitä positiivisia tunteita, myös kykysi suhtautua esimerkiksi terveelliseen syömiseen ja liikkumiseen pitkällä tähtäimellä helpottuu. Et enää elä tiukasti vain tämän hetken olotilaasi reagoiden, vaan ymmärrät, kuinka jokainen valinta on mahdollisuus valita parasta sinulle. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö voisi esim. herkutella koskaan, vaan että suurimman osan ajasta HALUAT tehdä omaa energisyyttäsi tukevia valintoja.

Kokeile erilaisia tapoja vaalia positiivisia tunnetiloja arjessasi. Säännöllinen harjoittelu tuo onnistumisia tässäkin lajissa!

10 + 1 askelta iloiseen ja onnelliseen elämään – mitä onnelliset ja iloiset ihmiset tekevät

  1. Etsi elämäntehtäväsi

Sinä olet tärkeä! Ilman sinua, maailma näyttäisi erilaiselta. Uskalla siis ottaa paikkasi maailmassa ja selvittää, mitkä ovat sinun vahvuuksiasi, missä asioissa voit palvelella osaamisellasi muita ihmisiä ja tuntea olosi täydeksi. Tutkimusten mukaan tärkein tekijä ihmisen onnellisuuden kokemuksessa on oman elämäntehtävän tai merkityksellisyyden löytäminen elämässä. Seitsemän kymmenestä, jotka eivät olleet löytäneet itselleen merkityksellisyyttä elämään, kokivat elämästään jatkuvasti puuttuvan jotakin. Yhtä lailla seitsemän kymmenestä henkilöstä koki tyytyväisyyttä elämästään, kun heille oli selvää miksi he tekevät mitä tekevät.  Luot sitä mihin uskot. Kun selkeytät mikä on tehtäväsi, tulet varmemmin löytämään tunteen täydestä elämästä, ilosta, onnellisuudesta ja onnistumisesta.

  1. Tee suunnitelma iloon ja parempaan elämään

Kun tiedät mitä haluat, on paljon helpompi saada mitä haluaa, eikö? Helposti oletamme, että positiivinen tai negatiivinen elämänasenne on se, mihin olemme syntyneet, ja sillä tallaamme koko elämämme. On totta, että toisilla positiivisuus on luontaisempaa kuin toisilla, mutta ilossa ja positiivisuudessa eläminen vaatii aina ylläpitämistä. Harjoitusta ja toistoja. Kyse on synnynnäistä kykyä enemmän jälleen keskittymisestämme. Toiminta on ohjelmoituna meihin – kun olemme tottuneet tiettyyn toimintamalliin (näkemään positiivisen tai negatiivisen asian), näemme sitä tukevia asioita ympäristössämme. Kun näemme nämä asiat ympärillämme, toimimme taas tutulla tavalla.

Näkökulman muuttaminen vaatii aktiivista ja tietoista uusien mallien rakentamista ja toistamista.  Kun siis haluat olla iloinen, onnellinen ja tyytyväinen elämääsi, tarvitset suunnitelman, mitä konkreettisia asioita lähdet muuttamaan, jotta pääset tavoitteeseesi ja pystyt keskittymään yhä enemmän haluamiisi asioihin.

  1. Uskalla epäonnistua

Jos olet erittäin kilpailuhenkinen ja rakennat standardisi liian korkeiksi, epäonnistuminen saa helposti kohtuuttoman suuren roolin vastaan tullessaan. Kaikki meistä onnistuvat ja epäonnistuvat. Menestystä millä tahansa elämän osa-alueella saavat ne, jotka uskaltavat heittäytyä, eivätkä pelkää liikaa epäonnistumista. Epäonnistumisen katsominen oppimisen näkökulmasta vie sinua parhaiten eteenpäin. Kun katsot tilannetta avoimesti, missä onnistuit ja mikä meni pieleen, voit korjata tilanteen haluamallasi tavalla ensi kerralla.

  1. Rakenna kaikki tavoitteesi arvojesi pohjalle

Itselleen tärkeistä asioista kannattaa olla tietoinen, sillä vain sitä kautta voit rakentaa elämän,

 jossa kaikki osa-alueet kohtaavat arvomaailmasi. Jos rakennat täysillä esimerkiksi työuraasi, mutta perhe on sinulle tärkeä arvo, voit löytää itsesi tilanteesta, jossa olet työssäsi saavuttanut kaiken haluamasi, mutta et voikaan viettää aikaa perheesi kanssa. Silloin sisäinen ristiriita häiritsee aina hyvän olon, ilon ja onnellisuuden kokemustasi. Katso, että kaikki tavoitteet kulkevat linjassa toisiinsa nähden.

  1. Usko itseesi!

Usko itseesi sellaisena kuin olet. Jokaisella on vahvuutensa ja haasteensa. Sinä olet arvokas juuri sinuna. Uskominen omaan itseen ja omiin kykyihinsä kasvattaa tyytyväisyyttä elämään jopa 40%.  Luota omiin kykyihisi ja vahvista luottamusta onnistumisten kautta sopivissa haasteissa. Muista, että jos uskot onnistuvasi, luultavasti onnistutkin, mutta jos uskot epäonnistuvasi, luultavasti olet siinäkin oikeassa.  

  1. Sulje tv ja digilaitteet ja keskity elämiseen tässä hetkessä!

Arvosta omaa aikaasi. Elämä on kehon ja mielen tasolla tässä hetkessä. Tv ja digilaitteet helposti passivoivat meidät ”ulos omasta elämästämme”, ja kaikki mitä oikeassa maailmassa tapahtuu, onkin häiriöksi. Aloita luopumalla turhasta kanavapujottelusta, tv:ssä tai somessa. Ole läsnä perheellesi, tehkää jotain mukavaa yhdessä tai ole hetki läsnä omalle itsellesi.

  1. Keskity siihen mitä sinulla jo on

Ilo, onnellisuus ja kiitollisuus kulkevat käsikädessä. Tyytyväisyys tähän hetkeen, iloitseminen pienistä hetkistä jotka ovat läsnä elämässäsi jo nyt, auttaa sinua rakentamaan positiivista tulevaisuutta. Onnellisuudessa ei ole kyse siitä, onko sinulla paljon vai vähän, vaan siitä, että osaat nauttia hetkestäsi juuri nyt. Osaat keskittyä niihin asioihin, jotka tuovat kiitollisuudentunteen kehoosi. Ihmiset, jotka iloitsevat asioista, joita heillä on, huolimatta siitä onko asioita paljon vai vähän, ovat tuplasti tyytyväisempiä elämäänsä, kuin ne joilla on mitattavia asioita eniten.

  1. Pidä hauskaa!

Hauskanpito on yksi tärkeimmistä asioista tyytyväisyyden ja onnellisen elämän tekijöinä!

Jos olet niin pitkällä suorittamisen suossa, ettet muista, mistä asioista iloitset, niin lisää tämä listallesi ensimmäisenä! Selvitä, mitkä asiat tuovat sinulle iloa, mikä sinusta on hauskaa? Naura, leiki, hassuttele. Iloitse elämästäsi! Myös elämäntehtävä ja merkityksellisyys löytyvät ilon kautta.

  1. Keskity sanoihisi – mitä sanot, sitä saat

Luomme todellisuuttamme joka hetki myös sanojemme avulla. Sanavalinnat paljastavat suhtautumistapamme asioihin. Sanat vahvistavat sisäisiä mallejamme, jotka taas saavat meidät toimimaan tietyllä tavalla. Jos puhut itsellesi vähättelevään tai tuomitsevaan sävyyn, ja haluat parantaa hyvinvointiasi, kiinnitä huomiota myös sanoihin joita käytät. Huomaa heti, jos puhut joko itsellesi mielessä tai muille ääneen ikävään sävyyn. Lempeästi voit siirtää ajatuksesi siihen, mitä oikeastaan tarkoitit ja miten voisit sen ilmaista vähättelemättä itseäsi.  

  1. Rentoudu, lepää, palaudu

Pysähtyminen on yksi muutoksen avaimista. Iloa ja onnellisuutta on huomattavasti vaikeampi tuntea ja pitää mukana arjessa, jos et palaudu tarpeeksi. Pienillä rentoutumis- ja pysähtymishetkillä pystyt ylläpitämään vireystilaasi päivän mittaan yllä. Lisäksi rentoutuminen elvyttää kehoa ja mieltä fyysisen rasituksen lisäksi stressistä ja kaikesta henkisestä rasituksesta, jota olemme päivän mittaan kohdanneet. Usein ilon ja onnellisuuden, tai unelmaelämän rakentamisessa lepo on yksi ensimmäisistä asioista, joista lähteä liikkeelle. Jos rentoutuminen, lepo ja palautuminen ovat huonolla tolalla, muut askeleet valuvat helposti hukkaan.

+ 1 bonusvinkki

LIIKU liiku liiku

Liikkuminen vapauttaa meissä monia mielihyvää tuottavia hormoneja, jotka saavat kehossamme aikaan hyvän olon aallon. Mieliala paranee, keho kiittää ja tunnet olosi reippaaksi ja virkeäksi. Liikkujat selviytyvät stressistä paremmin, ja nauttivat elämästään kokonaisuudessaan passiivisia ihmisiä enemmän. Helpoin tapa muuttaa olotilaamme on kehon liikuttaminen, joten kaikenlainen liike saa kehosi ja mielesi aktivoitumaan kohti tavoitteita ja unelmia.

Iloisia ja onnen täyteisiä hetkiä elämääsi toivoen Jenna

Tämän blogitekstin inspiraationa on käytetty kirjaa ”The simple secrets of happy people” (David Niven).

Unelma Itsestä Verkkokurssi alkaa 31.8!

Unelma Itsestä verkkokurssilla harjoittelet uusia toimintamalleja elinvoimaisen pysyvän elämäntavan saavuttamiseksi.

Valmennuksessa teemme yhdessä mahdolliseksi sen, mistä sinä unelmoit! Saat viikoittain käyttöösi runsaan materiaalin, jota voit käydä läpi omaan tahtiisi. Lisäksi saat Unelma Itsestä työkirjan (arvo 32€) harjoitusten tueksi, suoraan kotiin toimitettuna. Saat pääsyn yksityiseen facebook-ryhmään, jossa saat tsemppiä muilta samassa tilanteessa olevilta naisilta. Valmentajan (Jenna Koskinen) tuki  on käytössäsi koko kurssin ajan. Valmentajasta lisää voit lukea täältä. Lisäksi saat kolme live ryhmäpuhelua, joissa voit esittää kysymyksiä ja saada tukea ongelmatilanteisiin.

Kyllä, olen valmis muuttamaan elämäni suunnan!

Kolmen kuukauden aikana saat avaimet kokonaisvaltaiseen ja pysyvään muutokseen elämässäsi, hintaan 199€.  Varaa paikkasi tästä linkistä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *