Vinkkejä herkän suhteen ruokailuun omaaville Joulun aikaan

Posted on

Joulu – herkkujen kulta-aika. Joulu voi olla myös monille ruokailujen kanssa herkkyyttä kokeville intensiivistä aikaa painiskella henkilökohtaisessa ajatus- sekä tunnekamppailuissa, joka johtaa myös fyysisen terveyden heikkenemiseen.

Joulujen syöminen on aihe joka on tullut vastaan monien henkilökohtaisten valmennettavien kanssa. Sosiaalliset tilanteet, vieras ympäristö, yhtäkkinen liian rakkauden tai pelon kokeminen, mainosten stimulantit, jouluherkkujen sokerikoukku ym. saattavat olla vieraita tunnemaailmallemme sekä koko kokemuksellemme. Olemme tuntemattomalla reviirillä emmekä osaa nähdä kasvumme portaita. Kontrolloimme oloamme, sillä meitä saattaa pelottaa tai emme yksinkertaisesti tiedä paremmin. Mikäli tämä on sinulle tuttua, kerro itsellesi jo nyt, että kaikki on hyvin. Tee rauhoittavia asioita ja anna joulun lämpimän hengen täyttää itsesi. Antaudu tuntemaan sekä kokemaan kaikki se hyvyys jota joulu voi meissä synnyttää ja synny uudestaan sen mukana luomaan elämästäsi unelmiesi kaltaista.

Tässä artikkelissa 3 vinkkiä ja inspiraatiota siihen, miten ravita itseä terveellisesti Joulun aikana.

1. Läsnäolon voima

Läsnäolo saa meidät tuntemaan olomme kylläisemmäksi. Sinä et syö mielelläsi, etkä syö tunteillasi. Sinun kehosi syö ja on se joka hoitaa ravitsemusprosessisi. Ole läsnä kehosi kanssa ruokaillessasi. Rauhallinen ruokailu ravitsee sinua enemmän. Hyvin syöty hyvä ruoka parhaimmassa tapauksessa synnytttää automaattisesti kirkkaita ajtuksia sekä hyviä tunteita. Antaudu kokemukseen, nauti mauista sekä kehollisista tuntemuksista. Kuuntele parhaasi mukaisesti koska kehosi on saanut tarpeaksi ja tarvitseeko kehosi todella sitä mitä olet nauttimassa. Jos ajatuksissamme elämme liikaa tulevassa tai menneessä jätämme tässä hetkessä todellisen elävän elinvoimamme sekä sen todelliset tarpeet huomioimatta. Terveytemme edessä meidän on harjoitettava päivittäin läsnäoloa jolloin viestit siitä, mikä meille on oikein ja mikä ei, ovat selkeämpiä. Ollessamme rehellisesti läsnä kehomaailmamme kanssa kehomme viestit ovat selkeitä. Tällöin osaat tulkita kehon pyynnöt sinua ravitsevalle ruokailulle ja herkkujen määrä on kohtuullinen (ja tällöin myös nautinnollinen). Kun säästät itsesi syömästä kahta pellillistä pipareita, kolmea konvehtirasiaa sekä kymmentä joulutorttua yhdellä kertaa tulet kokemaan enemmän sitä todellista täyttymystä jota kohden olet täällä kasvamassa. Uskalla mennä hyvinvointisi kanssa pidemmälle kuin koskaan aikaisemmin. Läsnäoloa voit harjoittaa päivittäin yksinkertaisella hengitysharjoituksella, jossa esimerkiksi asetat itsellesi tietyn ajan rentouttaa kehosi rauhallisen musiikin siivittämänä. Läsnäolon hengitysharjoitusta tehdessäsi hengitä rauhallisia hengenvetoja ja anna koko kehosi hengittää tarkkaillen ja takertumatta mihinkään mitä ajatuksissasi tai tuntemuksissasi esiintyy, annat vain itsesi olla ja hengittää. Tiedä, että olet valmis ja rakastettu tässä hetkessä sellaisena kuin olet.

Kiitollinen läsnäolo ruokailuissa hioo timanttiamme loistamaan! Ole rakkaudellasi läsnä sen edessä mitä on. Kiitä siitä, mitä sinulla on.

2. Säännöllisyys ja kohtuus

Ruoka ei lopu maailmasta syömällä. Tiedosta, että yltäkylläisyys jota joulun aikana saat todistaa ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi kuljettaa jokainen joulutorttu kauttasi. Voit nauttia yltäkylläisyyden kokemuksesta myös ilman fyysistä "joulu ähkyä". Jouluna monet nauttivat itsensä ähkyyn, joka sairastuttaa ruoansulatuksemme. Joulun jälkeen vallan ottaa flunssa-aalto, sillä kehon luontainen immuniteettikyky on heikentynyt sen sulattaessa kaikkea jouluna tarjottuja ruokia. Nauti jouluna ruoasta säännöllisesti ja vältä jatkuvaa napostelua. Tiedosta jo etukäteen, että keho tarvitsee suuren määrän hyvänolonhormoneitasi sen käsitellessä epäterveellisesti nautittua ruokaa tai sille epäterveellisiä ruoka-aineita. Mikäli kulutat paljon kehollesi haitallisia aineita tiedä tarvitsevasi aikaa palautua. Kun syöt, nauti kaikki mitä tahdot kerralla sopivissa määrin ja anna ruoansulatukselle sen oma aika tehdä tehtävänsä. Pysy terveänä kehossasi, mielessäsi ja hengessäsi. Joulupöytä on täynnä terveellistä Suomalaista jouluperinneruokaa ja kun nautimme siitä aidolla ilolla saamme kokea kuinka tuo ruoka tuo meidät sydämeen ja antaa energiaa ihmetellä elämää.

3. Mieti: ”Mitä minä todella tahdon?”

Numeroidun yllä olevan alaotsikon kysymyksen voit esittää itsellesi koska vain. Voit esittää sen silloinkin, kun olet juuri todistamassa tekoasi laittamaa suuhusi jotain jota tulet hetken jälkeen katumaan.

Mikä on minulle tärkeintä Joulussa?  Vastaus saattaa olla yhdessäolo perheen kanssa tai rehellinen vastaus saattaa olla myös syöminen. Mikä tahansa vastauksesi on tiedosta myös se, miten tahdot nauttia sinulle tärkeimmistä asioista. Tahdotko "vetää" sinulle tärkeimmät asiat överiksi vai tahdotko jättää niihin parhaan maun ikinä? Sinä pystyt mihin vain, anna tilanteessa kuin tilanteessa parhaasi kannustaen itseäsi. Jos ajatuksesi hetkessä latistaa sinua tai kannustaa tekemään jotain tyhmää, pysäytä ajatuksi HETI ja kerro uusi parempi tarina: ”Minä Pystyn.” Minkälaisen joulun tahdot kokea tunnemaailmassasi, ajatusmaailmassasi sekä kehomaailmassasi? Kuvittele näitä vastauksia toteen, sitoudu niihin parhaan mukaisesti ja kävele ne toteen. Sinä voit ohjelmoida itsesi toteuttamaan ne asiat jotka tahdot nähdä elämässä käyvän toteen. Mitä todella toivot eniten tältä Joululta? ...keskity siihen. Se mihin keskityt kasvaa elämässäsi.

Mikäli joulun ruokailusi pelottavat sinua, huokaise tuo tunne ulos. Kaikki voi muuttua yhdessä sydämenlyönnissä. Tästä joulusta voit luoda sellaisen kuin tahdot. Muutamme elämäämme askel kerrallaan. Luo nyt jokin yksinkertainen tavoite ruokailujen suhteen johon voit terveytesi edessä sitoutua Joulun aikana. Katso, että tuo yksi tavoite toteutuu. Kannusta itseäsi matkalla, kävele se sinun toimillasi todeksi ja näin rikot vanhaa kaavaa osoittaen itsellesi, että onnistut. Pienet onnistumiset rikkovat harmaan kuvittelemamme muurin meidän sekä unelmiemme välillä.

Rakkaudellista ja rauhallista Joulua,

Tuuli

Ps. Älä jää yksin, mikäli aihe on sinulle haastellinen. Valmennuksessa onnistumme yhdessä! Ota yhteyttä, mikäli toivot apua tämän aiheen tiimoilta.

”Marraskuun lopulla koin suurta ahdistusta ruokailujeni suhteen. Tiesin, miten pitäisi syödä terveellisesti, totta kai. Ex-kilpaurheilijana oli vaikea myöntää, että nyt on jotain pahasti pielessä. Saatoin ahmia ruokaa sellaisia määriä, joita en vieläkään pysty sanomaan ääneen, sillä tunnen siitä niin suurta häpeää. Saatoin myös olla syömättä päivän ja toistaa tätä kierrettä vuoronperään. Suurimman epätoivon hetkellä lähetin Tuulille viestin, jossa pyysin vinkkejä selviytymiseen. Siltä elämä vielä kuukausi sitten tuntui, epätoivoiselta ja ruokailujen suhteen mahdottomalta. En oikeastaan uskonut muutokseen. Olin jo lamaantunut ja osittain hyväksynyt mahdottoman ruokailurytmini ja siitä seuraavan huonon olon niin fyysesti kuin henkisestikin. Tuuli tarjosi minulle kolmen kerran henkilökohtaista valmennusta ruoka-aiheen parissa ja päätin tarttua tilaisuuteen, vaikkakin hieman epäillen, mitä kolme kertaa auttaisi. Itkin joka kerta kun puhuimme skypen kautta aiheesta. Asia, josta en ennen ollut uskaltanut kenellekään puhua, oli patoutunut tietämättäni sisälle ja odotti kuuntelijaansa.

Jokaisella kerralla sain vinkkejä ja käytännön tehtäviä, joiden kautta pystyin arjessa tekemään pieniä muutoksia ja havaitsemaan omaa ajatteluani ja käytöstäni. Aluksi olin pettynyt, sillä “repsahduksia” tuli kuten ennenkin. Tuulin avulla opin kuitenkin olemaan tietoinen siitä, missä olin onnistunut. Nimittäin, nämä syömiskohtaukset eivät olleet enää samanlaisia kuin aiemmin. Huomaamattani olin muuttanut kuukaudessa omaa syömiskäyttäytymistäni käsittämättömän paljon.

Tuuli auttoi minua huomaamaan oman potentiaalini siinä, miten paljon pystyn omalla ajattelulla muuttamaan omaa toimintaa. Yhteiset valmennuskerrat saivat aina toivon syttymään. Usko itseeni vaihteli, eikä kuukausi ollut helppo. Välillä mietin, että olen aivan toivoton tapaus, epäonnistuja ruokailun kanssa, tuhoon tuomittu. Karua tekstiä. Enhän näin sanoisi kenellekään tutulle. Itselle on niin helppo olla ankara ja vaatia täydellisyyttä. Viimeisellä kerralla huomasin, että näitä ajatuksia ei ole ollut enää niin usein. Ihmetytti ja itketytti. Olenko nyt oivaltanut jotakin, minkä avulla oikeasti pystyn nauttimaan ruuasta ilman pelkoa sortumisesta tai lihomisesta?

KYLLÄ. Ja tämä tuntuu niin hyvältä!

Kolme valmennuskertaa oli riittävä alku minulle. Sain eväät, joiden avulla uskallan luottaa itseeni ja kohdata myös ne heikommat ruokailuhetket tietäen, että kyllähän minä niistäkin ylös nousen. "

Joulu – herkkujen kulta-aika. Joulu voi olla myös monille ruokailujen kanssa herkkyyttä kokeville intensiivistä aikaa painiskella henkilökohtaisessa ajatus- sekä tunnekamppailuissa, joka johtaa myös fyysisen terveyden heikkenemiseen.

Joulujen syöminen on aihe joka on tullut vastaan monien henkilökohtaisten valmennettavien kanssa. Sosiaalliset tilanteet, vieras ympäristö, yhtäkkinen liian rakkauden tai pelon kokeminen, mainosten stimulantit, jouluherkkujen sokerikoukku ym. saattavat olla vieraita tunnemaailmallemme sekä koko kokemuksellemme. Olemme tuntemattomalla reviirillä emmekä osaa nähdä kasvumme portaita. Kontrolloimme oloamme, sillä meitä saattaa pelottaa tai emme yksinkertaisesti tiedä paremmin. Mikäli tämä on sinulle tuttua, kerro itsellesi jo nyt, että kaikki on hyvin. Tee rauhoittavia asioita ja anna joulun lämpimän hengen täyttää itsesi. Antaudu tuntemaan sekä kokemaan kaikki se hyvyys jota joulu voi meissä synnyttää ja synny uudestaan sen mukana luomaan elämästäsi unelmiesi kaltaista.

Tässä artikkelissa 3 vinkkiä ja inspiraatiota siihen, miten ravita itseä terveellisesti Joulun aikana.

1. Läsnäolon voima

Läsnäolo saa meidät tuntemaan olomme kylläisemmäksi. Sinä et syö mielelläsi, etkä syö tunteillasi. Sinun kehosi syö ja on se joka hoitaa ravitsemusprosessisi. Ole läsnä kehosi kanssa ruokaillessasi. Rauhallinen ruokailu ravitsee sinua enemmän. Hyvin syöty hyvä ruoka parhaimmassa tapauksessa synnytttää automaattisesti kirkkaita ajtuksia sekä hyviä tunteita. Antaudu kokemukseen, nauti mauista sekä kehollisista tuntemuksista. Kuuntele parhaasi mukaisesti koska kehosi on saanut tarpeaksi ja tarvitseeko kehosi todella sitä mitä olet nauttimassa. Jos ajatuksissamme elämme liikaa tulevassa tai menneessä jätämme tässä hetkessä todellisen elävän elinvoimamme sekä sen todelliset tarpeet huomioimatta. Terveytemme edessä meidän on harjoitettava päivittäin läsnäoloa jolloin viestit siitä, mikä meille on oikein ja mikä ei, ovat selkeämpiä. Ollessamme rehellisesti läsnä kehomaailmamme kanssa kehomme viestit ovat selkeitä. Tällöin osaat tulkita kehon pyynnöt sinua ravitsevalle ruokailulle ja herkkujen määrä on kohtuullinen (ja tällöin myös nautinnollinen). Kun säästät itsesi syömästä kahta pellillistä pipareita, kolmea konvehtirasiaa sekä kymmentä joulutorttua yhdellä kertaa tulet kokemaan enemmän sitä todellista täyttymystä jota kohden olet täällä kasvamassa. Uskalla mennä hyvinvointisi kanssa pidemmälle kuin koskaan aikaisemmin. Läsnäoloa voit harjoittaa päivittäin yksinkertaisella hengitysharjoituksella, jossa esimerkiksi asetat itsellesi tietyn ajan rentouttaa kehosi rauhallisen musiikin siivittämänä. Läsnäolon hengitysharjoitusta tehdessäsi hengitä rauhallisia hengenvetoja ja anna koko kehosi hengittää tarkkaillen ja takertumatta mihinkään mitä ajatuksissasi tai tuntemuksissasi esiintyy, annat vain itsesi olla ja hengittää. Tiedä, että olet valmis ja rakastettu tässä hetkessä sellaisena kuin olet.

Kiitollinen läsnäolo ruokailuissa hioo timanttiamme loistamaan! Ole rakkaudellasi läsnä sen edessä mitä on. Kiitä siitä, mitä sinulla on.

2. Säännöllisyys ja kohtuus

Ruoka ei lopu maailmasta syömällä. Tiedosta, että yltäkylläisyys jota joulun aikana saat todistaa ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi kuljettaa jokainen joulutorttu kauttasi. Voit nauttia yltäkylläisyyden kokemuksesta myös ilman fyysistä ”joulu ähkyä”. Jouluna monet nauttivat itsensä ähkyyn, joka sairastuttaa ruoansulatuksemme. Joulun jälkeen vallan ottaa flunssa-aalto, sillä kehon luontainen immuniteettikyky on heikentynyt sen sulattaessa kaikkea jouluna tarjottuja ruokia. Nauti jouluna ruoasta säännöllisesti ja vältä jatkuvaa napostelua. Tiedosta jo etukäteen, että keho tarvitsee suuren määrän hyvänolonhormoneitasi sen käsitellessä epäterveellisesti nautittua ruokaa tai sille epäterveellisiä ruoka-aineita. Mikäli kulutat paljon kehollesi haitallisia aineita tiedä tarvitsevasi aikaa palautua. Kun syöt, nauti kaikki mitä tahdot kerralla sopivissa määrin ja anna ruoansulatukselle sen oma aika tehdä tehtävänsä. Pysy terveänä kehossasi, mielessäsi ja hengessäsi.
Joulupöytä on täynnä terveellistä Suomalaista jouluperinneruokaa ja kun nautimme siitä aidolla ilolla saamme kokea kuinka tuo ruoka tuo meidät sydämeen ja antaa energiaa ihmetellä elämää.

3. Mieti: ”Mitä minä todella tahdon?”

Numeroidun yllä olevan alaotsikon kysymyksen voit esittää itsellesi koska vain. Voit esittää sen silloinkin, kun olet juuri todistamassa tekoasi laittamaa suuhusi jotain jota tulet hetken jälkeen katumaan.

Mikä on minulle tärkeintä Joulussa?  Vastaus saattaa olla yhdessäolo perheen kanssa tai rehellinen vastaus saattaa olla myös syöminen. Mikä tahansa vastauksesi on tiedosta myös se, miten tahdot nauttia sinulle tärkeimmistä asioista. Tahdotko ”vetää” sinulle tärkeimmät asiat överiksi vai tahdotko jättää niihin parhaan maun ikinä? Sinä pystyt mihin vain, anna tilanteessa kuin tilanteessa parhaasi kannustaen itseäsi. Jos ajatuksesi hetkessä latistaa sinua tai kannustaa tekemään jotain tyhmää, pysäytä ajatuksi HETI ja kerro uusi parempi tarina: ”Minä Pystyn.”
Minkälaisen joulun tahdot kokea tunnemaailmassasi, ajatusmaailmassasi sekä kehomaailmassasi? Kuvittele näitä vastauksia toteen, sitoudu niihin parhaan mukaisesti ja kävele ne toteen. Sinä voit ohjelmoida itsesi toteuttamaan ne asiat jotka tahdot nähdä elämässä käyvän toteen. Mitä todella toivot eniten tältä Joululta? …keskity siihen. Se mihin keskityt kasvaa elämässäsi.

Mikäli joulun ruokailusi pelottavat sinua, huokaise tuo tunne ulos. Kaikki voi muuttua yhdessä sydämenlyönnissä. Tästä joulusta voit luoda sellaisen kuin tahdot. Muutamme elämäämme askel kerrallaan. Luo nyt jokin yksinkertainen tavoite ruokailujen suhteen johon voit terveytesi edessä sitoutua Joulun aikana. Katso, että tuo yksi tavoite toteutuu. Kannusta itseäsi matkalla, kävele se sinun toimillasi todeksi ja näin rikot vanhaa kaavaa osoittaen itsellesi, että onnistut. Pienet onnistumiset rikkovat harmaan kuvittelemamme muurin meidän sekä unelmiemme välillä.

Rakkaudellista ja rauhallista Joulua,

Tuuli

Ps. Älä jää yksin, mikäli aihe on sinulle haastellinen. Valmennuksessa onnistumme yhdessä! Ota yhteyttä, mikäli toivot apua tämän aiheen tiimoilta.

”Marraskuun lopulla koin suurta ahdistusta ruokailujeni suhteen. Tiesin, miten pitäisi syödä terveellisesti, totta kai. Ex-kilpaurheilijana oli vaikea myöntää, että nyt on jotain pahasti pielessä. Saatoin ahmia ruokaa sellaisia määriä, joita en vieläkään pysty sanomaan ääneen, sillä tunnen siitä niin suurta häpeää. Saatoin myös olla syömättä päivän ja toistaa tätä kierrettä vuoronperään. Suurimman epätoivon hetkellä lähetin Tuulille viestin, jossa pyysin vinkkejä selviytymiseen. Siltä elämä vielä kuukausi sitten tuntui, epätoivoiselta ja ruokailujen suhteen mahdottomalta. En oikeastaan uskonut muutokseen. Olin jo lamaantunut ja osittain hyväksynyt mahdottoman ruokailurytmini ja siitä seuraavan huonon olon niin fyysesti kuin henkisestikin.
Tuuli tarjosi minulle kolmen kerran henkilökohtaista valmennusta ruoka-aiheen parissa ja päätin tarttua tilaisuuteen, vaikkakin hieman epäillen, mitä kolme kertaa auttaisi. Itkin joka kerta kun puhuimme skypen kautta aiheesta. Asia, josta en ennen ollut uskaltanut kenellekään puhua, oli patoutunut tietämättäni sisälle ja odotti kuuntelijaansa.

Jokaisella kerralla sain vinkkejä ja käytännön tehtäviä, joiden kautta pystyin arjessa tekemään pieniä muutoksia ja havaitsemaan omaa ajatteluani ja käytöstäni. Aluksi olin pettynyt, sillä “repsahduksia” tuli kuten ennenkin. Tuulin avulla opin kuitenkin olemaan tietoinen siitä, missä olin onnistunut. Nimittäin, nämä syömiskohtaukset eivät olleet enää samanlaisia kuin aiemmin. Huomaamattani olin muuttanut kuukaudessa omaa syömiskäyttäytymistäni käsittämättömän paljon.

Tuuli auttoi minua huomaamaan oman potentiaalini siinä, miten paljon pystyn omalla ajattelulla muuttamaan omaa toimintaa. Yhteiset valmennuskerrat saivat aina toivon syttymään. Usko itseeni vaihteli, eikä kuukausi ollut helppo. Välillä mietin, että olen aivan toivoton tapaus, epäonnistuja ruokailun kanssa, tuhoon tuomittu. Karua tekstiä. Enhän näin sanoisi kenellekään tutulle. Itselle on niin helppo olla ankara ja vaatia täydellisyyttä. Viimeisellä kerralla huomasin, että näitä ajatuksia ei ole ollut enää niin usein. Ihmetytti ja itketytti. Olenko nyt oivaltanut jotakin, minkä avulla oikeasti pystyn nauttimaan ruuasta ilman pelkoa sortumisesta tai lihomisesta?

KYLLÄ. Ja tämä tuntuu niin hyvältä!

Kolme valmennuskertaa oli riittävä alku minulle. Sain eväät, joiden avulla uskallan luottaa itseeni ja kohdata myös ne heikommat ruokailuhetket tietäen, että kyllähän minä niistäkin ylös nousen. ”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *