Rakkaudesta liikuntaan

rakkaudesta-liikuntaan

Rakkaudesta liikuntaan

Liikunta on arjessani todella tärkeä ja energisoiva asia. Kerron nyt hieman lisää itsestäni ja suhtautumisestani liikuntaan, koska olen uusi valmentaja tiimissä ja moni teistä ei vielä minua tunne. Rakastan perheen ja ystävien kanssa vietettyjä hetkiä, työtäni ja nautin mm. matkustelusta. Valotan seuraavaksi sitä, mikä ja mitkä lajit ovat saaneet minut rakastumaan liikuntaan.

Se ei tarkoita, että sinun pitäisi innostua samoista liikuntalajeista, kuin minun. Tärkeintä on, että innostut liikkumaan. Joku löytää intohimonsa liikuntaan  juoksusta, toinen crossfitistä, yksi maalaamisesta, yksi käsitöistä ja moni on kokenut käänteen elämässään jäätyään koukkuun joogaan. Toisille taas jokin yksittäinen taitolaji voi olla sydämen asia.  

Ensirakkauteni: ryhmäliikunta

Liikunta on intohimoni. Sellainen, joka palvelee hyvinvointiani parhaalla mahdollisella tavalla. Ensimmäisenä minut koukutti liikunnan pariin ryhmäliikuntatunnit. Se tapahtui kutakuinkin niillämain, kun ostin ensimmäisen kuntosalikorttini. Olin toki pitänyt liikunnasta aiemminkin, mutta samanlaiseen koukkuun en ollut aiemmin jäänyt.

Ryhmän yhdessä tekeminen ja musiikin tahtiin liikkuminen tuntui hurjan hyvältä ja katselin ohjaajia ihailevasti; heidän sulavia liikkeitään ja jänteviä raajojaan sekä kannustavaa otetta asiakkaisiin. Mietin, että tuollaiseksi minäkin haluaisin vielä jonain päivänä tulla (vaikka minulle oli vakuutettu, ettei liikunnalla voi elättää itseään). Yhä edelleen, vuosien jälkeenkin ryhmäliikuntalajit ovat suosikkejani. Se on itselleni fyysinen tapa purkaa paineita ulos esimerkiksi vaativan päivän jälkeen ja omalla kohdallani toimii joka kerta. Endorfiinin määrä tunnin jälkeen on mieletön – niin ja mikä parasta, nykyisin minulla on kunnia ohjata tunteja myös itse.

Taitolajit

Taitolajeista olen harrastanut mm. taitoluistelua ja tankotanssia, joista ensiksi mainittua lapsesta saakka. Suureksi ilokseni pystyin aloittamaan harjoittelun uudelleen vielä aikuisiällä, kun kotikaupunkiini perustettiin aikuisluisteluryhmä. Mikään ei voita jäähallin tuoksua ja sitä tunnetta, kun liu´ut jäällä. Luistimet jalassa häviää kummasti kaikki paha olo.

Tankotanssi on tuonut ihanan mahdollisuuden haastaa kehoa ihan uudella tavalla ja kohdata myös pelkoja (tippuminen, korkeat paikat, omaan voimaan luottaminen). Tunneilla pääsee ihanasti kaivamaan esiin myös oman sisäisen lapsensa (taito jota ei koskaan pidä hukata) heittäen välillä kuperkeikkoja tai kärrynpyöriä tai harjoitellen käsilläseisontaa. Taitolajeissa, jos missä, on se mieletön etu, ettei ajatuksia pysty hetkeksikään irrottamaan tekemisestä. Oikeastaan aina ei edes tule ajatelleeksi sitä liikuntasuorituksena, kun keskittyminen on 100% vaikkapa piruetin tekemisessä tai oikealle kaarelle pääsyssä.

Kuntosali

Kolmanneksi huomion saa saliharjoittelu, jonka alkujaan aloitin sen vuoksi, että lihaskunnostaan pitäisi pitää huolta (ja koska maksoin salikorttia). En heti jäänyt koukkuun. Vei vuosia, ennen kuin innostuin lajista todella. Vasta sen jälkeen, kun aloin harjoitella salilla säännöllisesti ja janota lisää tietoa saliharjoittelusta sekä huomasin, miten omaan kehoon saa harjoittelulla sellaista muutosta aikaan, jota ei ollut millään muulla liikunnalla aiemmin tullut, jäin koukkuun – pysyvästi.

Juuri nyt olen pitänyt hieman pidempää taukoa varsinaisesta saliharjoittelusta, jotta lihakseni pääsevät myös palautumaan kaikkien muiden liikuntasuoritusten aiheuttamasta rasituksesta. Nyt huomaan kuitenkin miten valtava ikävä minulla onkaan punttitreenin pariin! Vaikka olen itsekin kouluttautunut personal trainer, parasta on minusta aina, kun on mahdollisuus käyttää ulkopuolista valmentajaa apuna, sillä silloin saa parasta treeniä ja vastinetta rahoilleen.

Hengitys, jooga ja meditaatio ja lepo

Viimeisenä, vaan ei vähäisimpänä liikuntalajina huomion saa hengityksen, joogan ja meditaation vaikutus minuun. Edellä mainitut yhdistyvät yhdessä lajissa: bodybalance. Oikeastaan pääsin kyseiseen liikuntalajiin kunnolla sisälle vasta ryhdyttyäni itse ohjaamaan sitä. Varmasti samoja hyötyjä voit saada harjoittamalla esimerkiksi meditaatiota tai joogaa, mutta minulle bodybalance on antanut jotain sellaista, mitä mikään muu ei.

Rohkaisen kaikkia myös välillä keskittymään pelkkään omaan hengitykseen, koska jo sillä voi saada ihmeitä aikaan. Eikä kyse oikeastaan ole ihmeestä, vaan pelkän hengityksen vaikutuksesta esimerkiksi sydämensykkeeseen ja autonomiseen hermostoomme. Kun aivomme saavat enemmän happea ja keskitymme vain yhteen asiaan, alkavat ajatuksetkin tuntua paljon kirkkaammilta. Kokeile vaikka!  

Kutsumuksesta liikuntaan, hyvinvointiin ja naisten auttamiseen,

Suvi S.

One thought on “Rakkaudesta liikuntaan

  1. 20 vuoden liikuntatauon jälkeen aloitin salilla käynnin ”pakosta”, kun tajusin että keski-ikä lähestyy uhkaavasti ja ukko on ihan pohjakunnossa. No siellä meni muutamavuosi ihan ok ja olokin parani vähän.

    Vuoden alussa tajusin, että ei tää oo kuitenkaan mun juttu pidemmän päälle ja lähdin hetken mielijohteesta koettamaan just avatun crossfit salin alkeiskurssia. Sillä tiellä edelleen ja paluuta ei ole. Rakastuin lajin raakuuteen ja yhteisöllisyyteen.

    Etsikää itselle sopiva laji, kokeilkaa vaihtoehtoja ja älkää menkö massan mukana jos homma ei miellytä . 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *