Kehon kuuntelua – paluuta alkuperäiseen tilaamme

Posted on

Tässä artikkelissa ajatuksia sekä vinkkejä kuunnella enemmän kehoa sen ravitsemuksen yhteydessä.

Aihe nousee monesi esille valmennuksissa. Luomalla entistä herkempää vaistomaista toimintaa ravitsemuksemme kanssa luomme myös entistä enemmän sellaista toimintaa elämässämme joka paljastaa meille unelmiemme elämän.

Kehomme on valmis kävelemään unelmamme toteen, kun mielessämme annamme sille vapauden toteuttaa itseään.

On hauska ajatella kuinka eläimet luonnossa osaavat ravita itseään täysin vaistojensa varaisesti sekä vastaavasti on tutkimuksia pienten lasten ruokailukäyttäytymisestä, joissa lapset (käyttäen luontaisia vaistojaan) osaavat valita itselleen ravitsevimmat ruoka-ainekset. Mikä meissä ”aikuisissa lapsissa” oikein on, kun välillä teemme yksinkertaisista nautintoa tuottavista asioista niin monimutkaisia? Me jotka pidämme itseämme välillä älyikkämpinä olentona ja todellisuudessa saatammekin olla kaukana käyttämästä aitoa luotaista älykkyyttämme.

Kehomme on se joka loppupeleissä prosessoi kaiken sen mitä suustamme sisään laitamme. Tämän jälkeen kehomme synnyttää erilaisia tuntemuksia kokemukseemme (fyysisiä sekä henkisiä). Kehomme on kotimme. On kaiken järjen mukaista kuunnella omaa kehoa sekä kunnioittaa sitä kaikessa mikä liittyy sen elinvoiman ylläpitoon kuten ravitsemukseen. Tämä kaikki on entistä enemmän rehellistä läsnäoloa elämälle joka vastaa meille takaisin jokaiseen impulssiimme.

Vinkkeihin sekä ohjeistuksiin joita mielemme kautta prosessoimme liittyen ruokailuun on hyvä suhtautua osviittaa antavina neuvoina. Ravitsemuksemme ei ole ainoastaan hiilihydraatteja, rasvoja tai proteiineja. Jokaisen ainutlaatuinen historia, elinympäristö sekä tuntemus itsestä vaikuttavat siihen minkälainen ravinto tukee kehon elinvoimaa juuri nyt. Loppupeleissä meidän on valjastettava elämässämme omat vaistomme täyteen potentiaaliin, luotettava ratsuumme ja tehtävä mutkatonta yhteistyötä elämän este- tai raviradalla.

Kun tahdomme lisätä elämästä nauttimista on meidän lisättävä kehon kuuntelua.

Aktivoimalla mm. seuraavien harjoitusten avulla kehon kuuntelua ruokailuun liittyvissä asioissa omaksumme kehon kuuntelua myös elämän muihin osa-alueisiin. Tämä tulee väistämättä johtamaan entistä täyttymyksellisempään kokemukseen elämästä – unelmien elämäään.

 

Vinkkejä kehon kuunteluun ruokailujen yhteydessä:

1. Rauhoitu ruokailuun liittyvien asioiden edessä.

Oli kyse sitten kaupassa käymisestä tai itse syömisestä rauhoita tuntemuksesi hengityksen sekä ajatustesi voimalla ennen toimintaa. Luomme harmonista suhdetta asian kuin asian kanssa ryhtymällä toimintaan rentoutuneesta, iloisesta sekä neutraalista olotilasta käsin.

Yksinkertainen harjoitus on fyysisesti pysähtyä, keskittyä omaan hengitykseen muutaman hengenvedon ajan ja todeta itselle kuinka ”tässä ja nyt kaikki on hyvin”.

2. Muistuta itseäsi siitä mitä olet todella ruokkimassa

Ruokailujen yhteydessä ajattele sitä mitä todellisuudessa olet ravitsemassa. Olet ravitsemassa elinvoimaasi sekä unelmiasi.

Saattamme joskus syödä ns. epäterveellisiä ruokia sillä pelkäämme ottaa vastaan entistä parempia ennestään tuntemattomia tuntemuksia terveyttä edistävien ruokien kautta tai vastaavasti saatamme syödä terveellisen aterian pelokkain ajatuksin, että "se on syötävä tai muutoin jotain pahaa tapahtuu keholle". Negatiivista energiaa ruokkivat ajatukset eivät ruoki elinvoimaamme. Tule tietoiseksi ajatuksistasi ja harjoita mieltäsi. Ruokailu hetkellä olemme nauttimassa sekä ruokkimassa elinvoimamme. Ruokailu on kokonaisvaltainen kokemus jossa ovat läsnä myös ajatuksemme. On siis tärkeää saada mieli mukaan elinvoimaiseen ravitsemukseen. Ravitse positiivisia ajatuksiasi aina, kun mahdollista.

3. Lisää elämän keveyttä – huumoria elämään

Tee elämässä usein sellaisia asioita jotka muistuttavat sinua elämän keveydestä. Naura ja kasvata huumoriasi. Elämän ollessa liian vakavaa jäämme kiinni kehomme tuntemuksiin synnyttäen negatiivisia ajatuksia. Joskus kehossa saattaa jokin tuntua epäsointuisalta ja se ei ole vakavaa. Pieraise negaiivinen ajatus ulos ja jatka matkaa laulellen.

4. Yksikertaista ruokailuja

Tee ruokailusta käytännössä mahdollisimman helppoa. Syö mielummin samoja hyviksi havaitsemiasi ruokia usein, kuin että vaihtelet ruokia sen vaikuttaessa ruokailujen säännöllisyyteen. Kehon tasapainon tuntu nauttii ruutineista sekä yksinkertaisuudesta. Kun hyvä malli ravita itseä on löytynyt kehon on helppo pitää tasapainon tuntua yllä ja näin sen ilmoittamat viestit ovat helpompi havaita. Kehon kuuntelua edistääksesi karsi päivittäisestä käytöstä sitä stimuloivia raaka-aineita (kuten. sokeri, kahvi, kaakao, alkoholi, lisäaineet, tupakka).

5. Ota yksi tavoite - valjasta tietosi käyntäntöön

Kaikki se mitä tällä hetkellä tiedämme paremmin kuin toimimme tulee vaikuttamaan postiivisesti kehon kuuntelun valjastamisessa käyttöön. Tieto joka tahtoo tulla toimintaan on kehon ääni joka pyytää mieleltäsi lupaa sekä toimintakäskyä. Mikäli koet nyt, että ravitsemuksessasi on petrattavaa, nosta yksi yksinkertainen tavoite pöydälle ja nielaise palanen kerrallaan. Muista, että sinä pystyt mihin vain! Itsensä kannattaa tietoisesti ympäröidä kannustavalla joukolla ihmisiä, jotka päivittäin muistuttavat sinua omasta uskostasi itseesi sekä mahdollisuuksiisi. mm. tämä on mahdollista Online -ryhmävalmennuksissa.

Harjoita tietoisesti yllä olevia vinkkejä muutaman kuukauden ajan. Tulet huomaamaan eron olemuksessassi ja pian omaat uudenlaiset rutiinit näiden asioiden suhteen ja voit keskittyä elämässäsi entistä enemmän toteuttamaan intohimojasi.

Vastaavia harjoitteita käytämme myös valmennettavien kanssa jotka tunnisavat itsessään ns. häiriintynyttä suhdetta syömistä kohtaan. Häiriintynyt suhde syömistä kohtaa voi olla vain epäharmonisia ajatusmalleja jotka ovat ohjelmoituneet käytökseemme. Ajatukset muokkaavat toimintaamme sekä tunteitamme. Nämä asiat voivat ovat yllättävän helppoja työstää elinvoimamme tieltä. Mikäli kamppailet kyseisen asian kanssa, älä jää yksin. Ota yhteyttä kysyen mahdollisuutta päästä mukaan henkilökohtaiseen valmenukseen.

Mieti millaisiin rutiineihin sinä olet valmis panostamaan ja toimi niiden edestä. Kannetaan vastuu elämästämme yksilönä sekä yhteisönä ravitsemalla itseämme hyvin tänään. Pidetään huolta siitä mitä edustamme yksinkertaisin käytännön elein ja eletään unelmaamme. Kehossamme elää viisaus.

Rakkautta,

Tuuli

Tässä artikkelissa ajatuksia sekä vinkkejä kuunnella enemmän kehoa sen ravitsemuksen yhteydessä.

Aihe nousee monesi esille valmennuksissa. Luomalla entistä herkempää vaistomaista toimintaa ravitsemuksemme kanssa luomme myös entistä enemmän sellaista toimintaa elämässämme joka paljastaa meille unelmiemme elämän.

Kehomme on valmis kävelemään unelmamme toteen, kun mielessämme annamme sille vapauden toteuttaa itseään.

On hauska ajatella kuinka eläimet luonnossa osaavat ravita itseään täysin vaistojensa varaisesti sekä vastaavasti on tutkimuksia pienten lasten ruokailukäyttäytymisestä, joissa lapset (käyttäen luontaisia vaistojaan) osaavat valita itselleen ravitsevimmat ruoka-ainekset. Mikä meissä ”aikuisissa lapsissa” oikein on, kun välillä teemme yksinkertaisista nautintoa tuottavista asioista niin monimutkaisia? Me jotka pidämme itseämme välillä älyikkämpinä olentona ja todellisuudessa saatammekin olla kaukana käyttämästä aitoa luotaista älykkyyttämme.

Kehomme on se joka loppupeleissä prosessoi kaiken sen mitä suustamme sisään laitamme. Tämän jälkeen kehomme synnyttää erilaisia tuntemuksia kokemukseemme (fyysisiä sekä henkisiä). Kehomme on kotimme. On kaiken järjen mukaista kuunnella omaa kehoa sekä kunnioittaa sitä kaikessa mikä liittyy sen elinvoiman ylläpitoon kuten ravitsemukseen. Tämä kaikki on entistä enemmän rehellistä läsnäoloa elämälle joka vastaa meille takaisin jokaiseen impulssiimme.

Vinkkeihin sekä ohjeistuksiin joita mielemme kautta prosessoimme liittyen ruokailuun on hyvä suhtautua osviittaa antavina neuvoina. Ravitsemuksemme ei ole ainoastaan hiilihydraatteja, rasvoja tai proteiineja. Jokaisen ainutlaatuinen historia, elinympäristö sekä tuntemus itsestä vaikuttavat siihen minkälainen ravinto tukee kehon elinvoimaa juuri nyt. Loppupeleissä meidän on valjastettava elämässämme omat vaistomme täyteen potentiaaliin, luotettava ratsuumme ja tehtävä mutkatonta yhteistyötä elämän este- tai raviradalla.

Kun tahdomme lisätä elämästä nauttimista on meidän lisättävä kehon kuuntelua.

Aktivoimalla mm. seuraavien harjoitusten avulla kehon kuuntelua ruokailuun liittyvissä asioissa omaksumme kehon kuuntelua myös elämän muihin osa-alueisiin. Tämä tulee väistämättä johtamaan entistä täyttymyksellisempään kokemukseen elämästä – unelmien elämäään.

 

Vinkkejä kehon kuunteluun ruokailujen yhteydessä:

1. Rauhoitu ruokailuun liittyvien asioiden edessä.

Oli kyse sitten kaupassa käymisestä tai itse syömisestä rauhoita tuntemuksesi hengityksen sekä ajatustesi voimalla ennen toimintaa. Luomme harmonista suhdetta asian kuin asian kanssa ryhtymällä toimintaan rentoutuneesta, iloisesta sekä neutraalista olotilasta käsin.

Yksinkertainen harjoitus on fyysisesti pysähtyä, keskittyä omaan hengitykseen muutaman hengenvedon ajan ja todeta itselle kuinka ”tässä ja nyt kaikki on hyvin”.

2. Muistuta itseäsi siitä mitä olet todella ruokkimassa

Ruokailujen yhteydessä ajattele sitä mitä todellisuudessa olet ravitsemassa. Olet ravitsemassa elinvoimaasi sekä unelmiasi.

Saattamme joskus syödä ns. epäterveellisiä ruokia sillä pelkäämme ottaa vastaan entistä parempia ennestään tuntemattomia tuntemuksia terveyttä edistävien ruokien kautta tai vastaavasti saatamme syödä terveellisen aterian pelokkain ajatuksin, että ”se on syötävä tai muutoin jotain pahaa tapahtuu keholle”. Negatiivista energiaa ruokkivat ajatukset eivät ruoki elinvoimaamme. Tule tietoiseksi ajatuksistasi ja harjoita mieltäsi. Ruokailu hetkellä olemme nauttimassa sekä ruokkimassa elinvoimamme. Ruokailu on kokonaisvaltainen kokemus jossa ovat läsnä myös ajatuksemme. On siis tärkeää saada mieli mukaan elinvoimaiseen ravitsemukseen. Ravitse positiivisia ajatuksiasi aina, kun mahdollista.

3. Lisää elämän keveyttä – huumoria elämään

Tee elämässä usein sellaisia asioita jotka muistuttavat sinua elämän keveydestä. Naura ja kasvata huumoriasi. Elämän ollessa liian vakavaa jäämme kiinni kehomme tuntemuksiin synnyttäen negatiivisia ajatuksia. Joskus kehossa saattaa jokin tuntua epäsointuisalta ja se ei ole vakavaa. Pieraise negaiivinen ajatus ulos ja jatka matkaa laulellen.

4. Yksikertaista ruokailuja

Tee ruokailusta käytännössä mahdollisimman helppoa. Syö mielummin samoja hyviksi havaitsemiasi ruokia usein, kuin että vaihtelet ruokia sen vaikuttaessa ruokailujen säännöllisyyteen. Kehon tasapainon tuntu nauttii ruutineista sekä yksinkertaisuudesta. Kun hyvä malli ravita itseä on löytynyt kehon on helppo pitää tasapainon tuntua yllä ja näin sen ilmoittamat viestit ovat helpompi havaita. Kehon kuuntelua edistääksesi karsi päivittäisestä käytöstä sitä stimuloivia raaka-aineita (kuten. sokeri, kahvi, kaakao, alkoholi, lisäaineet, tupakka).

5. Ota yksi tavoite – valjasta tietosi käyntäntöön

Kaikki se mitä tällä hetkellä tiedämme paremmin kuin toimimme tulee vaikuttamaan postiivisesti kehon kuuntelun valjastamisessa käyttöön. Tieto joka tahtoo tulla toimintaan on kehon ääni joka pyytää mieleltäsi lupaa sekä toimintakäskyä. Mikäli koet nyt, että ravitsemuksessasi on petrattavaa, nosta yksi yksinkertainen tavoite pöydälle ja nielaise palanen kerrallaan. Muista, että sinä pystyt mihin vain! Itsensä kannattaa tietoisesti ympäröidä kannustavalla joukolla ihmisiä, jotka päivittäin muistuttavat sinua omasta uskostasi itseesi sekä mahdollisuuksiisi. mm. tämä on mahdollista Online -ryhmävalmennuksissa.

Harjoita tietoisesti yllä olevia vinkkejä muutaman kuukauden ajan. Tulet huomaamaan eron olemuksessassi ja pian omaat uudenlaiset rutiinit näiden asioiden suhteen ja voit keskittyä elämässäsi entistä enemmän toteuttamaan intohimojasi.

Vastaavia harjoitteita käytämme myös valmennettavien kanssa jotka tunnisavat itsessään ns. häiriintynyttä suhdetta syömistä kohtaan. Häiriintynyt suhde syömistä kohtaa voi olla vain epäharmonisia ajatusmalleja jotka ovat ohjelmoituneet käytökseemme. Ajatukset muokkaavat toimintaamme sekä tunteitamme. Nämä asiat voivat ovat yllättävän helppoja työstää elinvoimamme tieltä. Mikäli kamppailet kyseisen asian kanssa, älä jää yksin. Ota yhteyttä kysyen mahdollisuutta päästä mukaan henkilökohtaiseen valmenukseen.

Mieti millaisiin rutiineihin sinä olet valmis panostamaan ja toimi niiden edestä. Kannetaan vastuu elämästämme yksilönä sekä yhteisönä ravitsemalla itseämme hyvin tänään. Pidetään huolta siitä mitä edustamme yksinkertaisin käytännön elein ja eletään unelmaamme. Kehossamme elää viisaus.

Rakkautta,

Tuuli

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *