Alisan vinkit terveellisempään syömiseen

Posted on

Heippa kaikki, onko teillä ollut mukava päivä? Tänään halusin kirjoitella hieman omia vinkkejäni siihen, kuinka alkaa syödä terveellisemmin. Ravinto vaikuttaa ihan valtavasti siihen, kuinka voimme. Karkeasti sanottuna ihminen jaetaan psyko-fyysis-sosiaaliseksi olennoksi, joten tämä tarkoittaa, että kaikkien näiden osa-alueiden on elämässä oltava tasapainossa, jotta ihminen voi hyvin. Jos yksi palanen on huonossa jamassa, ei riitä, että muut kaksi ovat hyvässä, sillä epätasaisena kokonaisuuden ympyrä ei vain pyöri kunnolla. Joten tällä kertaa tartun siihen, mistä omasta mielestäni lähtee liikkeelle ihmisen terveys, ravinnosta.

Jos elämä on kuljettanut kauaskin terveellisistä elämäntavoista, tiedän, että voi olla tosi hankalaa ns. ”tarttua” mihinkään – tuntuu, että on liikaa opittavaa, liikaa muutettavaa, eikä mitenkään pysty muuttamaan sitä kaikkea mikä on pielessä, eikä siksi jaksakaan kauaa yrittää. Aina silloin tällöin saattaa saada motivaatiopiikin jostakin yksittäisestä tapahtumasta, mutta aina se motivaatio on jo way gone ennen kuin terveydentilassa on ehtinyt tapahtua juurikaan yhtään mitään. Tunnistatteko ajatuksen? Mä itse ainakin tunsin joskus just noin.

Kirjaan nyt minulla toimineet ajatukset, joista lähteä liikkeelle. Huomioithan, etten ole asiantuntija, vaan nämä ovat niitä pieniä kikka kolmosia, jotka ovat auttaneet mua itseäni eteenpäin :-)

  1. Lähde liikkeelle maltilla. (Tämän itse koen tärkeimmäksi vinkiksi!) Meillä ei ihan oikeasti ole kiire mihinkään. Kaikkein pysyvimmät muutokset tapahtuvat h i t a a s t i. Anna muutokselle aikaa ja asennoidu muuttamaan vähitellen koko ajattelumaailmasi. Voit ajatella vaikkapa, että alat uudelleenrakentaa kehoasi. Kaikki ne terveen, hyvinvoivan kehon rakennuspalikat, jotka elimistösi on käyttänyt jo aikoja sitten, on annettava keholle uudelleen. Kaikki ne tyhjäksi käytetyt vitamiini- ja hivenainevarastot on hiljalleen täytettävä uudelleen ja tällä kertaa ylläpidettävä varastoa paremmin. Voi kuulostaa huvittavalta, mutta kehoaan voi ajatella myös oman itseyden temppelinä – etkö haluaisikin pitää hyvää huolta siitä ainutlaatuisesta ja tärkeästä Sinusta Itsestä? Kukaan muu ei tee sitä puolestasi.
  1. Unohda lakot ja dieetit. Ne voivat toimia lyhytaikaisina motivaattoreina ja auttaa sinua pääsemään nopeasti johonkin tiettyyn fyysiseen tavoitteeseen, ja hyvä niin, siihen ne ovat tarkoitettukin. Mutta terveyteen ei näillä avaimilla ole pääsyä. Jos etsii elämänmuutosta ja aitoa, pitkäaikaista, kokonaisvaltaista hyvinvointia, voi heittää näille keinoille heipat. Sen sijaan saattaisi olla aiheellista miettiä, miksi olemme nyt siinä jamassa, että pitää pitää lakkoja? Klassinen vertauskuva voisi tässä kohtaa olla alkoholisti: kuinka moni uskoo alkoholistin parantuvan, jos hän pystyy olemaan 30 päivää juomatta? Niinpä. Monesti käy vain vielä huonommin, kun viimeisin voimin pinnistetyn lakon jälkeen heilahtaa korkki auki ja se on menoa sitten. Pohdi siis ennemmin syitä siihen, miksi tuntuu, että pitäisi lakkoilla. Kertooko se jonkin sortin riippuvuudesta, ja olisiko siitä riippuvuudesta kenties muita, parempia keinoja päästä irti? Alkoholisti tulee lopun elämäänsä olemaan alkoholisti, mutta on omasta itsestä kiinni, antaako vallan pullolle vai pitääkö sen itsellään.
  1. Priorisoi. Yritä ajatella terveydentilaasi tai elintapojasi objektiivisesti, tee itsellesi listaa siitä, mitkä asiat ovat nyt mielestäsi hyvin ja mitkä asiat kaipaisivat enemmän huomiota. (Voit palata tähän listaan aina uudelleen ja prosessin mukana päivittää sitä!) Jaa sitten tuloksesi vaikkapa kolmeen kategoriaan tärkeyden mukaan ja ala pieninä palasina vähitellen korjata niitä sieltä huonommasta päästä alkaen. Korvaa huono jollakin edes vähän paremmalla ja huomaat, kuinka positiivinen noidankehä alkaa vaikuttaa. Pian haluat valita itsellesi paremman vaihtoehdon. Huomaa myös, että monesti positiiviset muutokset kehossasi ja voinnissasi kannustavat sinua eteenpäin!
  1. Start doing your own meals. Idea ulkona syömisestä ja noutoruoasta saattaa kuulostaa hienolta, mutta todellisuus on monesti toisenlainen. Noutoruoka sisältää usein todella paljon rasvaa, suolaa ja jopa sokeria, joten parasta olisi, jos tekisit ruokasi itse, silloin tiedät 100 prosentin varmuudella, mitä ruokasi sisältää. Jos et osaa tehdä ruokaa, nyt on hyvä aika opetella. Kukaan ei ole kokki syntyessään, eikä kenestäkään meistä tarvitse mestarikokkia tullakaan, mutta on hyvä osata edes alkeet – niin, että pärjäät omillasi. Ja jos ei muuta, niin vihanneksia meistä osaa ainakin jokainen pilkkoa, siitä on hyvä lähteä liikkeelle ;-)
  1. Paluu juurille. Vaikka nykyään jokainen on eri mieltä siitä, mitä tarkoittaa syödä oikein, on tiettyjä peruslähtökohtia, joista jokainen on varmasti yhtä mieltä. Vitamiineja ja kivennäisaineita tarvitsemme kaikki, osaa niistä päivittäin, joten huolehdi, että syöt värikkäästi. Sitten toisentyyppisiin elimistön rakennuspalikoihin, nimittäin hiilareihin, proteiineihin ja rasvoihin. Näiden suhteesta ja tärkeydestä on monella erilaisia käsityksiä, mutta ehkäpä suurin osa meistä on kuitenkin sitä mieltä, että kaikkia näitä tarvitaan. Hiilihydraatit ovat kehomme ensisijainen energianlähde, proteiinit ovat tärkeässä asemassa monissakin toiminnoissa ja hyvälaatuista rasvaakin tarvitaan, jotta rasva-aineenvaihdunta toimii. Oma vinkkini tässä asiassa on kuitenkin se, että koeta olla tekemättä asioista liian vaikeita. Järki kyllä kertoo, mikä ruoka tekee kehollesi hyvää, jos sitä vain pysähtyy kuuntelemaan :-) Meissä jokaisessa on synnynnäiset tuntosarvet ja niitä kutsutaan intuitioksi. Kuuntele niitä.
  1. Älä ole liian ankara itsellesi. Last but not least! Kenenkään terveys ei kaadu yhteen, kahteen tai muutamaankaan suklaapalaan, mutta yritä pitää kokonaisuus mielessäsi. Ei ole olennaista mitä syöt joulun ja uudenvuoden välillä, vaan mitä syöt uudenvuoden ja joulun välillä – kokonaisuus ratkaisee. Mutta aina, kun tunnet pettäneesi itsesi tai olosi on surkea mässäiltyäsi koko päivän, muista, että voittajan erottaa siitä, että hän nousee aina uudelleen ylös. Nouse ylös ja ole se voittaja!

Fyysinen terveys tuo hyvinvointia jokaiselle elämän osa-alueelle, that’s for sure. Tsemppiä ja voimaa muutoksiin! <3

Rakkaudella, Alisa

(@alpogram)

Heippa kaikki, onko teillä ollut mukava päivä? Tänään halusin kirjoitella hieman omia vinkkejäni siihen, kuinka alkaa syödä terveellisemmin. Ravinto vaikuttaa ihan valtavasti siihen, kuinka voimme. Karkeasti sanottuna ihminen jaetaan psyko-fyysis-sosiaaliseksi olennoksi, joten tämä tarkoittaa, että kaikkien näiden osa-alueiden on elämässä oltava tasapainossa, jotta ihminen voi hyvin. Jos yksi palanen on huonossa jamassa, ei riitä, että muut kaksi ovat hyvässä, sillä epätasaisena kokonaisuuden ympyrä ei vain pyöri kunnolla. Joten tällä kertaa tartun siihen, mistä omasta mielestäni lähtee liikkeelle ihmisen terveys, ravinnosta.

Jos elämä on kuljettanut kauaskin terveellisistä elämäntavoista, tiedän, että voi olla tosi hankalaa ns. ”tarttua” mihinkään – tuntuu, että on liikaa opittavaa, liikaa muutettavaa, eikä mitenkään pysty muuttamaan sitä kaikkea mikä on pielessä, eikä siksi jaksakaan kauaa yrittää. Aina silloin tällöin saattaa saada motivaatiopiikin jostakin yksittäisestä tapahtumasta, mutta aina se motivaatio on jo way gone ennen kuin terveydentilassa on ehtinyt tapahtua juurikaan yhtään mitään. Tunnistatteko ajatuksen? Mä itse ainakin tunsin joskus just noin.

Kirjaan nyt minulla toimineet ajatukset, joista lähteä liikkeelle. Huomioithan, etten ole asiantuntija, vaan nämä ovat niitä pieniä kikka kolmosia, jotka ovat auttaneet mua itseäni eteenpäin 🙂

  1. Lähde liikkeelle maltilla. (Tämän itse koen tärkeimmäksi vinkiksi!) Meillä ei ihan oikeasti ole kiire mihinkään. Kaikkein pysyvimmät muutokset tapahtuvat h i t a a s t i. Anna muutokselle aikaa ja asennoidu muuttamaan vähitellen koko ajattelumaailmasi. Voit ajatella vaikkapa, että alat uudelleenrakentaa kehoasi. Kaikki ne terveen, hyvinvoivan kehon rakennuspalikat, jotka elimistösi on käyttänyt jo aikoja sitten, on annettava keholle uudelleen. Kaikki ne tyhjäksi käytetyt vitamiini- ja hivenainevarastot on hiljalleen täytettävä uudelleen ja tällä kertaa ylläpidettävä varastoa paremmin. Voi kuulostaa huvittavalta, mutta kehoaan voi ajatella myös oman itseyden temppelinä – etkö haluaisikin pitää hyvää huolta siitä ainutlaatuisesta ja tärkeästä Sinusta Itsestä? Kukaan muu ei tee sitä puolestasi.
  1. Unohda lakot ja dieetit. Ne voivat toimia lyhytaikaisina motivaattoreina ja auttaa sinua pääsemään nopeasti johonkin tiettyyn fyysiseen tavoitteeseen, ja hyvä niin, siihen ne ovat tarkoitettukin. Mutta terveyteen ei näillä avaimilla ole pääsyä. Jos etsii elämänmuutosta ja aitoa, pitkäaikaista, kokonaisvaltaista hyvinvointia, voi heittää näille keinoille heipat. Sen sijaan saattaisi olla aiheellista miettiä, miksi olemme nyt siinä jamassa, että pitää pitää lakkoja? Klassinen vertauskuva voisi tässä kohtaa olla alkoholisti: kuinka moni uskoo alkoholistin parantuvan, jos hän pystyy olemaan 30 päivää juomatta? Niinpä. Monesti käy vain vielä huonommin, kun viimeisin voimin pinnistetyn lakon jälkeen heilahtaa korkki auki ja se on menoa sitten. Pohdi siis ennemmin syitä siihen, miksi tuntuu, että pitäisi lakkoilla. Kertooko se jonkin sortin riippuvuudesta, ja olisiko siitä riippuvuudesta kenties muita, parempia keinoja päästä irti? Alkoholisti tulee lopun elämäänsä olemaan alkoholisti, mutta on omasta itsestä kiinni, antaako vallan pullolle vai pitääkö sen itsellään.
  1. Priorisoi. Yritä ajatella terveydentilaasi tai elintapojasi objektiivisesti, tee itsellesi listaa siitä, mitkä asiat ovat nyt mielestäsi hyvin ja mitkä asiat kaipaisivat enemmän huomiota. (Voit palata tähän listaan aina uudelleen ja prosessin mukana päivittää sitä!) Jaa sitten tuloksesi vaikkapa kolmeen kategoriaan tärkeyden mukaan ja ala pieninä palasina vähitellen korjata niitä sieltä huonommasta päästä alkaen. Korvaa huono jollakin edes vähän paremmalla ja huomaat, kuinka positiivinen noidankehä alkaa vaikuttaa. Pian haluat valita itsellesi paremman vaihtoehdon. Huomaa myös, että monesti positiiviset muutokset kehossasi ja voinnissasi kannustavat sinua eteenpäin!
  1. Start doing your own meals. Idea ulkona syömisestä ja noutoruoasta saattaa kuulostaa hienolta, mutta todellisuus on monesti toisenlainen. Noutoruoka sisältää usein todella paljon rasvaa, suolaa ja jopa sokeria, joten parasta olisi, jos tekisit ruokasi itse, silloin tiedät 100 prosentin varmuudella, mitä ruokasi sisältää. Jos et osaa tehdä ruokaa, nyt on hyvä aika opetella. Kukaan ei ole kokki syntyessään, eikä kenestäkään meistä tarvitse mestarikokkia tullakaan, mutta on hyvä osata edes alkeet – niin, että pärjäät omillasi. Ja jos ei muuta, niin vihanneksia meistä osaa ainakin jokainen pilkkoa, siitä on hyvä lähteä liikkeelle 😉
  1. Paluu juurille. Vaikka nykyään jokainen on eri mieltä siitä, mitä tarkoittaa syödä oikein, on tiettyjä peruslähtökohtia, joista jokainen on varmasti yhtä mieltä. Vitamiineja ja kivennäisaineita tarvitsemme kaikki, osaa niistä päivittäin, joten huolehdi, että syöt värikkäästi. Sitten toisentyyppisiin elimistön rakennuspalikoihin, nimittäin hiilareihin, proteiineihin ja rasvoihin. Näiden suhteesta ja tärkeydestä on monella erilaisia käsityksiä, mutta ehkäpä suurin osa meistä on kuitenkin sitä mieltä, että kaikkia näitä tarvitaan. Hiilihydraatit ovat kehomme ensisijainen energianlähde, proteiinit ovat tärkeässä asemassa monissakin toiminnoissa ja hyvälaatuista rasvaakin tarvitaan, jotta rasva-aineenvaihdunta toimii. Oma vinkkini tässä asiassa on kuitenkin se, että koeta olla tekemättä asioista liian vaikeita. Järki kyllä kertoo, mikä ruoka tekee kehollesi hyvää, jos sitä vain pysähtyy kuuntelemaan 🙂 Meissä jokaisessa on synnynnäiset tuntosarvet ja niitä kutsutaan intuitioksi. Kuuntele niitä.
  1. Älä ole liian ankara itsellesi. Last but not least! Kenenkään terveys ei kaadu yhteen, kahteen tai muutamaankaan suklaapalaan, mutta yritä pitää kokonaisuus mielessäsi. Ei ole olennaista mitä syöt joulun ja uudenvuoden välillä, vaan mitä syöt uudenvuoden ja joulun välillä – kokonaisuus ratkaisee. Mutta aina, kun tunnet pettäneesi itsesi tai olosi on surkea mässäiltyäsi koko päivän, muista, että voittajan erottaa siitä, että hän nousee aina uudelleen ylös. Nouse ylös ja ole se voittaja!

Fyysinen terveys tuo hyvinvointia jokaiselle elämän osa-alueelle, that’s for sure. Tsemppiä ja voimaa muutoksiin! <3

Rakkaudella, Alisa

(@alpogram)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *